Technologische ontwikkelingen
De fors groeiende digitalisering en informatisering met een explosieve toename van technische mogelijkheden zorgen voor snelle veranderingen in onze organisatie en zijn processen. Deze digitale transformatie is nog maar net gestart en zal in de komende jaren onze dienstverlening en manier van werken radicaal veranderen.
In de loop der jaren zijn wij verworden tot een organisatie waarbij we informatie als een productiefactor beschouwen en deze hanteren in onze dienstverlening en bedrijfsvoering. Technologie (ICT) zetten we in om onze informatie beschikbaar te houden, de kwaliteit ervan te waarborgen en deze veilig en betrouwbaar te houden. Uitval van de technologie leidt veelal direct tot stilstand van de organisatie en haar dienstverlening naar de stad. Technische (netwerk)verstoringen, Ddos-aanvallen, hacks/datalekken, niet-beschikbare databronnen en niet-werkende koppelingen tussen informatiesystemen hebben onmiddellijke impact. Wij zien een toename in de bedreigingen, blijven alert op ontwikkelingen binnen dit gebied en wapenen ons tegen de risico’s en bedreigingen met een passende security- en privacy-organisatie, technische toepassingen en bewustwording bij medewerkers.
Het is onze plicht om te zorgen, dat we de bestaande informatiehuishouding en de onderliggende techniek instandhouden en weten te verbeteren om daarmee de opgaven in onze stad uit te voeren, te voldoen aan onze wettelijke taken en onze burgers/ondernemers te helpen en/of tegemoet te komen. Tegelijkertijd dragen we de verantwoordelijkheid voor veilige en betrouwbare overheidsinformatie, waarbij we ons beschermen tegen bedreigingen en werken aan onze digitale onafhankelijkheid en autonomie.
Technologische innovaties zorgen daarbij voor talloze nieuwe kansen. We kunnen er op rekenen dat snel opkomende technologieën zoals Artificial Intelligence zullen leiden tot forse veranderingen in onze dienstverlening en bedrijfsvoering. Daarbij zal de inzet van AI disruptief zijn voor delen van de arbeidsmarkt en ook in onze organisatie impact krijgen op de werkprocessen en het functiegebouw. Technologie helpt ons ook in de interactie met anderen. Het geeft inzichten in doelen en opgaven binnen programma’s, ondersteunt het integraal programmeren en helpt bij het betrekken van inwoners bij veranderingen
Alle veranderingen doen ook een beroep op ambtenaren en inwoners in het hanteren van nieuwe technieken, nieuwe werkvormen en het opzetten en afnemen van de dienstverlening. De kloof tussen digitaal vaardigen en minder digitaal vaardigen zal met flankerend beleid zo beperkt mogelijk moeten worden gehouden. Met het hanteren van voorwaarden aan de digitale toegankelijkheid en duurzaamheid van producten verbetert de gemeente de digitale inclusiviteit van haar dienstverlening en draagt zij bij aan de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid.
Huisvesting
Diverse ontwikkelingen maken heroriëntatie op gemeentelijke huisvesting noodzakelijk. Op basis van de uitgangspunten zijn via de werkvorm gespreksnotitie vier scenario’s aan de raad gepresenteerd en met de opmerkingen en aandachtspunten wordt gewerkt aan besluitvorming over een investering in een toekomstbestendig stadhuis. Duurzaam, toegankelijk en inclusief zijn hierbij de grootste aandachtspunten voor de renovatie en uitbreiding van het stadhuis. Tegelijkertijd is er op diverse werkvelden gewerkt aan visies en uitgangspunten die nodig zijn om gedurende het ontwerptraject keuzes te maken. De dienstverleningsvisie, visie op werken en het werkplekconcept zijn hiervan het voorbeeld. De OR is meegenomen in het proces van ontwikkeling van de stukken, zodat zij geïnformeerd aan het instemmingverzoek kunnen werken. Daarnaast wordt er gewerkt aan het beleid op het gebied van duurzaam woon- en werkverkeer. Deze uitgangspunten zijn van belang om de voorzieningen voor mobiliteitsoplossingen van de organisatie (fietsparkeren, ov-vergoeding, deelvervoer en autoparkeren) toekomstbestendig in kaart te brengen en de voorzieningen daarop aan te passen. De Connectie is onderdeel van deze huisvestingsopgave. Zij worden gelijk als andere clusters binnen de gemeentelijke organisatie hierin meegenomen, ongeacht de besluitvorming over invlechting.
Planvorming voor een investering in het stadhuis is in voorbereiding. Hierbij wordt gewerkt aan een toekomstbestendige, toegankelijke, duurzame en inclusieve huisvesting voor de gemeentelijke organisatie. Daarnaast wordt er in 2026 een vervolg verwacht in het project wijklocaties. De uitgangspunten voor deze wijklocaties zijn door het college bevestigd, daarmee kan worden gestart met de volgende fase. Het aantrekkelijk houden van de huidige huisvesting, alsook de huisvesting gedurende een sluiting van het stadhuis, zullen aandacht nodig hebben. Verder vraagt de visie op werken en het werkplekconcept om een verandering in cultuur en gedrag. In 2026 zal duidelijk worden hoe we hier invulling aan geven.
Lekker werken aan de Ambities van Arnhem
Zoals beschreven in de begroting van 2025 werken we aan het organisatieprogramma ‘Lekker werken aan de ambities van Arnhem (LWAA)’. Ook het komende jaar staat deze ambitie nog onverminderd hoog op de agenda. We streven naar een werkklimaat waarin de hele organisatie op een goede en prettige manier aan de ambities van de stad kan werken, in een werkomgeving die ervoor zorgt dat dat effectief en efficiënt kan. Een organisatie waarin medewerkers zich veilig voelen, waarin werkdruk beheersbaar is en waarin de juiste resultaten voor stad en bestuur worden geleverd. De uitkomsten van het medewerkersonderzoek van 2024 gaven aan dat we op de goede weg zijn, maar dat we er zeker nog niet zijn. Onderwerpen als een betere afstemming tussen beleid en uitvoering, rolduidelijkheid en een transparante communicatie en besluitvorming blijven aandacht vragen. Met een nauwere samenwerking en afstemming tussen de lopende inspanningen en de opstart van nieuwe programma’s en/of activiteiten, zoals Kennisdeling en informatievoorziening, willen we vanuit LWAA komende jaar een stap zetten op de in het MO genoemde onderwerpen. De voortgang van het organisatieprogramma delen we jaarlijks met de Raad via de ‘Staat van de Organisatie’. Hierin blikken we terug op het afgelopen jaar en leggen we de basis voor de inspanningen voor het volgende jaar.
Veilige publieke dienstverlening en veilig werken
In 2026 borduren we voort op de initiatieven die in 2025 zijn ingezet of doorontwikkeld. Er is meer aandacht voor scholing van medewerkers die te maken hebben met agressie. Tevens kunnen we incidenten via het GIR melden en onderzoeken we mogelijkheden van het inzetten van een alleenwerkers-alarm. De RI&E wordt verder uitgerold binnen de organisatie. Dit gebeurt stapsgewijs en hierin laten we ons ook ondersteunen door een hierin gespecialiseerde partij. De komst van de arbo-coördinator in september 2025 zal dit proces verder versnellen en optimaliseren.