Bedrijfsvoering

Reguliere bedrijfsvoering

Communicatie

Wij bouwen aan een Arnhem waarin iedereen mee kan doen en zich gehoord voelt. Communicatie is daarin geen doel op zich, maar een krachtig middel om verbinding te leggen, vertrouwen te versterken en samenwerking mogelijk te maken. We communiceren op een toegankelijke, begrijpelijke en betrouwbare manier, zodat informatie iedereen bereikt én uitnodigt tot contact.
Communicatie is geen eenrichtingsverkeer. In onze aanpak staan interactie en participatie centraal. We luisteren actief, gaan de dialoog aan en laten zien wat we met reacties doen. Zo betrekken we Arnhemmers bij wat er speelt in hun buurt, in de stad en hoe beleid impact heeft op hun leefomgeving.
We erkennen dat de communicatierol van gemeenten verandert en complexer wordt. De gevolgen van decentralisatie, de impact van sociale media en de snelle digitalisering vragen om meer wendbaarheid, kennis en samenwerking. Juist daarom is communicatie niet alleen een taak van de afdeling Communicatie, maar van ons allemaal. Goed contact maken begint bij elke medewerker van de gemeente. De afdeling Communicatie is daarin richtinggevend, faciliterend en adviserend richting de organisatie.

Ambities voor 2026

  • De huidige huisstijl van de gemeente is versnipperd en niet langer meer up to date. We vernieuwen de huisstijl waar nodig en zorgen daarmee voor eenheid en consistentie in externe communicatie van de gemeente.
  • We onderzoeken hoe we met een newsroom-aanpak de buitenwereld beter naar binnen kunnen halen en onze communicatie te versterken.
  • We gaan het opgavegericht-werken verder borgen binnen de organisatie en daarbij actief verschillende afdelingen betrekken.
  • Onze sociale media-kanalen blijven we inzetten om Arnhemmers te informeren én te betrekken bij de ontwikkelingen die in onze stad spelen.
  • We blijven onze collega’s trainen en adviseren om onze communicatie inclusiever te maken, onder andere door trainingen te geven in het schrijven van duidelijke en begrijpelijke brieven.

Bestuursondersteuning en Kabinet

Onder bestuursondersteuning verstaan we de adviseurs van het college en directie en de assistenten van de wethouders. Het kabinet van de burgemeester ondersteunt de burgemeester bij ceremoniële en officiële momenten in de stad. Daarnaast verzorgt het kabinet de advisering van de burgemeester. Verder organiseert het kabinet verschillende herdenkingen en festiviteiten in de stad en verzorgt het de aanvraag en uitreiking van koninklijke en gemeentelijke onderscheidingen.

Ambities voor 2026

  • Voldoende voorbereid zijn op de ondersteuning van de nieuwe raad, die wordt verkozen in maart 2026.  

Public Affairs

De missie van het public affairs-team is om Arnhem stevig op de kaart te zetten regionaal, nationaal en waar mogelijk internationaal, aan de hand van een aantal scherp gekozen strategische lobbydossiers. Dit doen we, zodat onze stad gehoord en gezien wordt en we kansen kunnen verzilveren. Public Affairs brengt onze ‘binnenwereld’ – de verhalen, voorbeelden en ambities van onze inwoners, ondernemers en partners – helder naar buiten, maar brengt ook buiten naar binnen. Dat gebeurt vrij letterlijk, door bijvoorbeeld werkbezoeken aan Arnhem door bewindspersonen te organiseren. Om dit op krachtige en effectieve wijze te doen, bouwen we aan een professioneel public affairs-team met een overkoepelende blik. Daartoe creëren we een sterk, samenhangend netwerk, dat onze belangen en kansen verbindt en versterkt, zowel lokaal als regionaal.  

Ambities voor 2026

  • Herijking lobbydossiers door het nieuwe college.  
  • Gevolgen van een nieuw Haags regeerakkoord voor Arnhem in kaart brengen en een aanpak daarvoor maken.  
Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 11:22:26 met de export van 09/17/2025 11:04:00