Bedrijfsvoering

Reguliere bedrijfsvoering

De basis met betrekking tot de financiële administratie en processen, de advisering op financieel gebied en het inzicht in en beheersing van risico’s is op orde. Vanuit deze solide uitgangspositie werken we aan opgaven en thema’s met lange(re) doorlooptijden. De belangrijkste zijn het versterken van onze planning & controlcyclus, interne sturing en verantwoording en het beter en slimmer ontsluiten van financiële informatie.

Rondom de versterking van de planning & controlcyclus hebben we in een eerder stadium een traject doorlopen met een raadswerkgroep. Hieruit zijn verbeter- en verandervoorstellen gekomen die deels al zijn en deels nog moeten worden geïmplementeerd. Bij de begroting 2025 zijn we gestart met het in pilotvorm wijzigen van een viertal begrotingsprogramma’s. Mede op basis van de positieve evaluaties, bouwen we dat in deze begroting verder uit. Tegelijkertijd gaan we de andere P&C-producten (met name de Turap’s en de jaarstukken) op dezelfde leest zetten.

Inmiddels hebben we eerste stappen gezet met betrekking tot het efficiënter inrichten en beter vastleggen van onze interne cyclus van sturen en verantwoorden. Verantwoordingsgesprekken worden gevoerd op directie- en clustermanagementniveau; dit willen we uitbreiden naar het niveau van afdelingshoofden en, zo nodig, verder. Daarnaast versterken we de inhoud en structuur van deze gesprekscyclus.

Om deze cyclus goed te kunnen doorlopen, is het van belang dat tijdige, juiste en volledige informatie op een gebruiksvriendelijke wijze wordt ontsloten. Dit blijven we (door)ontwikkelen, zowel inhoudelijk door het uitbreiden en verbeteren van de informatie, als procesmatig door het gebruik van PowerBI te vergroten en het gebruik van Cognos verder af te bouwen.

Auditing en risicomanagement

In de paragraaf Risicomanagement en weerstandsvermogen wordt ingegaan op het beleid voor risicomanagement, het risicoprofiel en de benodigde weerstandscapaciteit, de relatie met de financiële kengetallen en de belangrijkste risico's. De aanpak van risicomanagement is gebaseerd op de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen, die in 2023 voor het laatst is geactualiseerd.

De omvang van de gemeentelijke risico’s neemt toe, met name door ambities op het terrein van binnenstedelijke gebiedsontwikkeling, het actieve grondbeleid dat dit vraagt en de complexe gebiedsexploitaties die zullen worden ingericht. Ook andere ontwikkelingen, zoals de migratie van De Connectie en de plannen met betrekking tot de gemeentelijke huisvesting, brengen risico’s met zich mee. Gelet op de omvang en impact van deze ontwikkelingen, zijn onafhankelijke risicoanalyses noodzakelijk. Deze zijn beschikbaar; de komende periode zullen deze met regelmaat moeten worden geactualiseerd en, in geval van grote veranderingen, worden vertaald naar aanpassingen in beheersmaatregelen en, zo nodig, financiële kaders.

Artikel 213a onderzoeken

In de Gemeentewet is in art. 213a vastgelegd dat gemeenten onderzoeken doen naar de doeltreffendheid en doelmatigheid en hier de raad over informeren. In de financiële verordening (februari 2023) zijn de afspraken hierover vastgesteld. Het college zal in 2026 minimaal één onderzoek uitvoeren dat gekwalificeerd kan worden als 213a en de raad hierover informeren. Onderwerpen waarop het college in 2026 onderzoeken voor ogen heeft, zijn:

  • Een onderzoek naar op afstand geplaatste onderdelen/diensten, zoals huishoudelijke afvalinzameling, catering of schoonmaak;
  • Een onderzoek naar samenwerking met de ODRA en het toekomstig takenpakket.
Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 11:22:26 met de export van 09/17/2025 11:04:00