In april 2025 heeft gemeente Arnhem een nieuw inkoopbeleid vastgesteld. Dit inkoopbeleid heeft als doel maatschappelijk verantwoord in te kopen en een voorbeeld te zijn voor inwoners op dat gebied. Naast maatschappelijk verantwoord inkopen, speelt maatschappelijk verantwoord opdrachtgeven ook een grote rol. In 2026 besteden we hier meer aandacht aan. Dit doen we door (tijdelijk) een contractmanager aan te stellen die zich focust op de Arnhemse speerpunten in contracten. Daarnaast doen we onderzoek naar contractmanagement binnen de gemeente in het algemeen, om te onderzoeken waar we winst kunnen halen bij de uitnutting van onze contracten. Met deze bevindingen kunnen we contract- en leveranciersmanagement vanaf 2026 verder optimaliseren. Ook bekijken we welke mogelijkheden er zijn voor verdere transparantie in de inkoop (zowel intern als extern) en verdere digitalisering van inkoopprocessen. Tot slot starten we in 2026 met een specifiek op inkoop gerichte risicoanalyse, waarbij thema’s als veiligheids- en ICT-risico’s, leveranciers- en marktrisico’s en maatschappelijke risico’s opgenomen worden.