Het trolley netwerk is van belang voor een groot deel van het Openbaar Vervoer in Arnhem.
De trolleyinfrastructuur van de gemeente Arnhem bestaat uit de technische ondergrondse en bovengrondse infrastructuur. In tegenstelling tot de overige assets strekt de trolleyinfrastructuur zich ook uit over andere gemeenten namelijk gemeente Renkum en gemeente Rheden en binnenkort ook in Wageningen. Ook voor die delen van de infrastructuur op het grondgebied van de gemeenten Renkum en Rheden verzorgt gemeente Arnhem de trolleyinfrastructuur.
De trolleyinfrastructuur omvat bovenleiding (inclusief de bovenleiding en de wissels welke zich bevinden in het bedrijvencomplex Westervoortsedijk 4 te Arnhem), masten, gelijkrichterstations, onderstations, kabelnet e.d. in de gemeenten Arnhem, Rheden en Renkum en is 57 km lang.
Het openbaar vervoer in Arnhem wordt aanbesteed door provincie Gelderland door middel van een concessie met een lange looptijd (circa 10 jaar).De concessie omvat al het openbaar vervoer per (trolley)bus en auto in de regio Arnhem-Nijmegen en de zuidelijke foodvalley
Er is een aanbesteding geweest voor een nieuwe vervoersconcessie. Deze nieuwe vervoersconcessie gaat per juni 2026 in
Op dit moment wordt het dagelijkse (kleinschalige) beheer en onderhoud van de trolleyinfrastructuur gedaan in opdracht van en door de vervoerder. Het grootschalige onderhoud wordt gedaan in opdracht van de gemeente Arnhem. De uitvoerende partij van het grootschalige onderhoud is ook weer de vervoerder. In de praktijk betekent dit dat veel verantwoordelijkheden (opdrachtverlening en uitvoering) bij de vervoerder terecht zijn gekomen. Voor de provincie is dit aanleiding om hier kritisch naar te kijken en stelt voor om alle beheer- en onderhoudsverantwoordelijkheden bij de vervoerder weg te halen en deze onder te brengen bij de eigenaar van de trolleyinfrastructuur: de gemeente Arnhem. Voordat hierover afspraken kunnen worden gemaakt is nader onderzoek nodig. Dit proces loopt inmiddels.
Planning
De oudste trolleymasten zijn de komende jaren aan vervanging toe. Dit speelt in eerste instantie bij de ondertussen gerealiseerd reconstructie van de Velperweg
Naast de masten gaat de gemeente de komende jaren de gelijkrichterstations vervangen. Ook zullen enkele delen van het ondergrondse kabelnet vervangen moeten worden.
Voor de eerste vervanging van gelijkrichters was in de begroting van 2025 een investeringsbudget van 1,3 miljoen opgenomen Door de complexe situatie heeft het voorbereiden van de aanbesteding meer tijd gekost. De uitvoering zal dan ook pas in 2026 plaatsvinden.
In deze begroting zijn voor de komende periode ’26-’29 middelen gereserveerd in de meerjaren investeringsplanning (MIP) om jaarlijks gelijkrichters te gaan vervangen. Gelijkrichters zetten wisselspanning (gebruikelijk voor elektriciteitsnetten) om naar gelijkspanning (nodig voor de trolleybussen) en zijn dus essentieel voor het trolleynet. De gemeente is eigenaar van deze installaties. De provincie heeft de gemeente Arnhem verzocht om alle gelijkrichters op zo kort mogelijk termijn te vervangen. Wat er op dit punt mogelijk is hangt af van leveranciers en praktische uitvoerbaarheid.
In 2024 is een complete inspectie van de bovenleidingen en aanverwante onderdelen uitgevoerd om de onderhoud behoefte hiervoor in beeld te brengen. Op enkele segmenten van de bovenleidingen moet groot onderhoud, zoals het vervangen van rijdraad, uitgevoerd worden. Deze kosten worden gedekt vanuit het jaarlijkse trolleyforfait.
De gemeente Arnhem ontvangt jaarlijks een vergoeding van de provincie voor het beheren van het trolleynet en daaraan gerelateerd vastgoed ten behoeve van het OV in Arnhem. Richting de nieuwe concessie gaan de concessieverlener en de gemeente in gesprek om deze, afspraken te actualiseren/continueren.