Goed onderhoud van wegen is van belang voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad en de verkeersveiligheid. De keuzes die voor wegenonderhoud gemaakt worden dragen in toenemende mate ook bij aan andere ambities met betrekking tot klimaatadaptatie en duurzaamheid.
Zoals vanuit de wegbeheersystematiek gebruikelijk spreken we over gesloten verhardingen (asfalt en beton) open verhardingen (klinkers, tegels etc.) en half verhardingen en onverhard. Onverharde wegen zitten niet in dit overzicht. Deze vallen bij de gemeente Arnhem onder groenbeheer en zijn dus ook niet opgenomen in het beheersysteem wegen. Het merendeel van de asfaltverhardingen bevindt zich in de hoofdinfrastructuur en wijk- of gebiedsontsluitingswegen. De open elementverhardingen zijn vooral te vinden in de wijken, winkelgebieden en het stadscentrum. Half verhardingen wordt in Arnhem vooral toegepast op wandel- en fietspaden. Met name in Arnhem Zuid worden steeds meer recreatieve asfaltpaden omgevormd naar halfverhardee paden.
In onderstaande tabel is de huidige kwaliteit van het areaal vergeleken met de kwaliteit van het areaal in 2024. Rapportage is op Beeldkwaliteitsniveau | |||||
Ambitie = A/B/C/D | % A+ | % A | % B | % C | % D |
---|---|---|---|---|---|
2024 | 47,18 | 32,33 | 13,90 | 0,44 | 6,14 |
2025 | 48,88 | 26,15 | 11,29 | 5,43 | 8,25 |
Het kwaliteitsniveau gaat sinds 2023 achteruit. Vooral het percentage D-niveau is toegenomen. Landelijk wordt tussen de 1-5% als norm gehanteerd. En daar voldoen we dus niet aan. De verklaring hiervoor is dat het percentage D-niveau in parkeervakken is toegenomen, wat ook is toegestaan volgens het Arnhemse beleid. In sommige wijken zoals bijvoorbeeld Vredenburg, waar 25 jaar geleden in het kader van het programma BGB(BuitenGewoon Beter ) groot onderhoud is uitgevoerd, is langzamerhand weer onderhoud aan de verharding nodig. Omdat we bij projecten breder willen kijken naar de opgaven in het gebied (denk aan vergroenen, energietransitie, mobiliteit) duurt het langer tot deze integrale projecten van de grond komen. In die tussentijd gaat de beeldkwaliteit verder achteruit.
Het zorgen voor goede fietsvoorzieningen heeft hoge prioriteit. Het ambitieniveau voor het onderhoud van fietspaden ligt daarom op het hoogste niveau.
Bezuiniging op wegenonderhoud
In 2025 hebben we het budget voor wegenonderhoud structureel met €50.000 per jaar verlaagd omdat we door vergroening minder verharding onderhouden. Daarnaast is in 2025 besloten tot een extra besparing incidenteel, oplopend naar € 450.000 in 2028, op het onderhoud wegen door het onderhoud waar mogelijk tijdelijk uit te stellen. Vanaf 2029 zal dan het reguliere budget weer nodig zijn om direct in te kunnen grijpen op de meest kritische plekken zodat kapitaalvernietiging zo veel mogelijk wordt voorkomen.
Wegenonderhoud draagt tevens bij aan het realiseren van de ambities uit het in 2025 vastgestelde Duurzaam Mobiliteitsplan.
Planning
Voor 2026 staat onder andere groot onderhoud op de planning op de volgende wegen:
Hommelseweg, Middachtensingel en IJssellaan. Dit onderhoud wordt al dan niet gecombineerd met het verlagen van rijsnelheden en verminderen van asfalt. De wegen die hiervoor in aanmerking komen volgen onder andere uit het Duurzame Mobiliteitsplan.
In de wijken gaan we oa. in de Stadhoudersstraat, Klapstraat en de Rijksweg West groot onderhoud uitvoeren. Hier wordt dan ook naar de totale inrichting van de weg gekeken en indien noodzakelijk aangepast.
Daarnaast voeren we wegenonderhoud uit in combinatie met rioolvervanging in enkele straten van de Spijkerbuurt.
In het kader van het verbeteren van de toegankelijkheid voor mensen met een beperking voeren we aanpassingen uit op de toegankelijke hoofdlooproutes. Dit zal dit in 2026 een vervolg krijgen.
Daar waar sprake is van herinrichting van de openbare ruimte is er ook aandacht voor toegankelijkheid.