Ontwikkelingen een VERBONDEN Arnhem met dekking | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | I/S |
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||
Oninbare posten belastingen | -100 | -100 | -100 | -100 | S |
Dekking oninbare posten afvalstoffenheffing | 77 | 77 | 77 | 77 | S |
Dekking oninbare posten rioolheffing | 23 | 23 | 23 | 23 | S |
Vervolg Actieprogramma "Samen maken we Arnhem" | -44 | I | |||
Dekking vanuit BR Burgerparticipatie | 44 | I | |||
Herverdeling middelen Dienstverleningsvisie | -100 | I | |||
Experiment gesloten coffeeshopketen | -110 | -110 | -110 | I | |
Totaal ontwikkelingen Perspectiefnota | -211 | -110 | -111 | 0 | |
Toevoeging BR Evenementen | -120 | -120 | -120 | -120 | S |
Dekking toevoeging BR Evenementen | 120 | 120 | 120 | 120 | S |
Planmatig onderhoud gemeentelijk vastgoed | -361 | I | |||
Dekking Planmatig onderhoud gemeentelijk vastgoed uit BR Vastgoed | 361 | I | |||
Totaal aanvullend op Perspectiefnota | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal ontwikkelingen een VERBONDEN Arnhem | -211 | -110 | -111 | 0 |
Toevoeging BR Evenementen
Sinds de Evenementenvisie in 2015 door de raad is vastgesteld, sparen we jaarlijks voor beeldbepalende en topsportevenementen in de Bestemmingsreserve Evenementen. Binnen de jaarlijkse begroting van Evenementen binnen S03 Economie is € 120.000 aan ruimte voor toekomstige topsport- en beeldbepalende evenementen. Tot nu toe werd het overgebleven bedrag aan het eind van het jaar toegevoegd aan de bestemmingsreserve. Om het sparen voor toekomstige evenementen te formaliseren in de begroting(cyclus), voegen we voortaan jaarlijks actief het spaarbedrag aan de bestemmingsreserve toe.
Planmatig onderhoud gemeentelijk vastgoed
Op basis van nadere inspecties is geconstateerd dat aanvullend onderhoud moet worden uitgevoerd bij Willemeen. Dit is een combinatie van maatregelen die oorspronkelijk al in latere jaren van de planning voor het onderhoud en de vervangingsinvesteringen waren voorzien, maar omvat ook maatregelen die daar nog niet in waren opgenomen. De benodigde maatregelen zijn tot stand gekomen op basis van inspecties en advies van technisch deskundigen. Dit gaat om verschillende maatregelen waaronder vervanging van leidingen voor drinkwater, vervanging van de CV installatie en noodverlichtingsarmaturen. Kortom, zaken die op orde moeten zijn het pand te blijven gebruiken. Dit zorgt voor aanvullende lasten voor planmatig onderhoud van € 360.913 in 2026 waarvan voorgesteld wordt deze te dekken uit de bestemmingsreserve vastgoed.
Ontwikkelingen een VERBONDEN Arnhem tlv Algemene middelen | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | I/S |
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||
Toeristenbelasting | 150 | 150 | 150 | 150 | S |
Actualisatie treasury | -246 | 291 | -641 | -746 | S |
Burgerzaken - Legesopbrengsten | -1 | 236 | -110 | -110 | S |
Burgerzaken - Personele ontwikkelingen | 528 | 292 | -233 | -200 | S |
Burgerzaken - Materiële lasten | -30 | -30 | -30 | -30 | S |
Burgerzaken - Doorontwikkeling | -560 | -200 | -200 | -200 | S |
Doorontwikkeling digitale dienstverlening | -340 | -340 | -340 | -340 | S |
Autonome technologische ontwikkelingen ICT-landschap | -500 | I | |||
Informatieveiligheid & Privacy | -2.100 | -1.100 | -1.100 | -1.100 | S |
Kwaliteitsborging informatiebeheer | -100 | -100 | -100 | -100 | S |
Uitvoering Wet open overheid (Woo) | -100 | -100 | -100 | -100 | S |
Efficiency organisatieontwikkeling | 2.700 | 2.700 | 2.700 | S | |
Zorg en Veiligheidshuis | -90 | -90 | S | ||
Brede openstelling Stichting Musis & Stadstheater | -60 | -60 | S | ||
Totaal ontwikkelingen Perspectiefnota | -3.299 | 1.799 | -154 | -226 | |
Behoud basisniveau GGD - VGGM (brandweer) | -270 | -270 | -270 | -270 | S |
Informatieveiligheid en privacy (25M144) | -1.100 | -550 | -550 | -550 | S |
Duurzame alternatieven voor reisbewegingen (25M89) | -1.200 | -1.200 | -1.200 | -1.200 | S |
Horecastewards (25M107) | -100 | -100 | -100 | -100 | S |
Maak Arnhem structureel digitaal weerbaar (25M138) | -125 | -125 | -125 | -125 | S |
Compensatie gestegen lasten cultuursector (25M104) | -500 | -500 | -500 | -500 | S |
Uitgangspuntennota Cultuur 2025-2028 (25M104) | -400 | -400 | -400 | -400 | S |
Erfgoed beleefbaar bij vernieuwing van de stad (25M94) | -110 | -110 | -110 | I | |
Arnhem op de kaart (25M112g) | -150 | -150 | -150 | -150 | S |
Herstel vitrines voor Arnhemse kunst op het Willemsplein (25M119) | -3 | -3 | -3 | -3 | S |
Visie toerisme en recreatie (structureel) | -50 | -50 | -50 | -50 | S |
Visie toerisme en recreatie (incidenteel) | -100 | -100 | -100 | -100 | I |
Aanpak voor bestrijding anti-Zwartracisme en Afrofobie (25M141) | -25 | I | |||
Versterken democratische betrokkenheid en opkomstbevordering | -50 | -50 | -50 | -50 | S |
Vervolg Arnhemse kinderparticipatie | -25 | -25 | -25 | I | |
Bereikbaarheid & kwaliteit afdeling Inwonercontact | -217 | -217 | -217 | -217 | S |
Ontwikkelingen informatiehuishouding | -270 | -270 | -270 | -270 | S |
Evenementencoördinator | -80 | -80 | -80 | -80 | S |
Crisiskosten openbare orde en veiligheid | -150 | -150 | -150 | -150 | S |
Stichting Luxor Live | -270 | -270 | -270 | -270 | S |
Oostpool: Investering repetitiegebouw | -492 | S | |||
Oostpool: Investering theatertechniek | -199 | S | |||
Dekking Oostpool: Investering repetitiegebouw/theatertechniek | 267 | S | |||
D&I Officer structurele invulling | -120 | -120 | -120 | -120 | S |
Medior adviseur gemeentelijke diversiteit en inclusie | -110 | -110 | -110 | S | |
APCG/Bijzonder in Arnhem structurele borging schouwen in subsidie | -70 | -70 | -70 | S | |
Extra capaciteit ontwikkelmanagement t.b.v. de uitvoeringskracht | -500 | -500 | -500 | -500 | S |
Totaal aanvullend op Perspectiefnota | -5.815 | -5.420 | -5.420 | -5.709 | |
Totaal ontwikkelingen een VERBONDEN Arnhem | -9.115 | -3.621 | -5.574 | -5.935 |
Behoud basisniveau GGD - VGGM
VGGM hanteert een systematiek, welke leidt tot een voorcalculatie voor 2026 die wordt gesaldeerd met een nacalculatie over 2024. De cijfers voor deze indexatie worden herleid uit het Centraal Economisch Plan 2025. Het CPB stelt dit plan op in maart 2025 en de berekening gaat uit van de Macro Economische Verkenningen 2025, welke is gepubliceerd in september 2024. Dit betekent een hogere indexatie van 3,5% punt ten opzichte van de percentages die vanuit het CEP volgen (o.b.v. de MEV 2,2%) en hiervoor wordt een aanvullende bijdrage gevraagd. Voorgesteld wordt € 270.000 voor het onderdeel Brandweer structureel toe te kennen
Informatieveiligheid en privacy (25M144)
In de Perspectiefnota zijn voor informatieveiligheid en privacy reeds incidentele en structurele middelen opgenomen. Bij de behandeling van de Perspectiefnota is de motie ‘Arnhem minimaal op basisniveau voor digitale veiligheid' (25M144) aangenomen. Daarin wordt gevraagd om aanvullende middelen in de Begroting op te nemen, zodat de gemeente op de kortst mogelijke termijn voldoet aan de Baseline informatiebeveiliging overheid (BIO), rekening houdend met het aanpassingsvermogen van de organisatie.
Deze budgetten zijn benodigd om noodzakelijke stappen te zetten op het pad naar compliance aan wet- en regelgeving. Om de producten vanuit het programma te verankeren in de organisatie en om achterstanden in te lopen, moet structureel worden geïnvesteerd in zowel technische beveiliging, als procesoptimalisatie en formatie.
Wet- en regelgeving breidt steeds verder uit, waardoor er de komende jaren veel op de organisatie af komt. Ook met de nu opgenomen budgetten is het nodig om deze verplichte implementaties te temporiseren waarbij het uitgangspunt (voldoen aan wet- en regelgeving en het beheersbaar maken van de risico’s) op termijn overeind blijft. Voorgesteld wordt aanvullend op de Perspectiefnota incidenteel voor 2026 € 550.000 op te nemen en structureel vanaf 2026 het budget met € 550.000 op te hogen en beide te dekken.
Duurzame alternatieven voor reisbewegingen (25M89)
Gemeente Arnhem wil een moderne, betrouwbare én inspirerende werkgever zijn. In de huidige arbeidsmarkt is het essentieel medewerkers een werkplek te bieden die aantrekkelijk én goed bereikbaar is. Dat vraagt om duurzame vervoersopties die passen bij de persoonlijke situatie van medewerkers én aansluiten bij het Duurzame Mobiliteitsplan (DMP), waarin het STOMP-principe leidend is: eerst lopen en fietsen, daarna OV, en pas als laatste de auto. In lijn met dit uitgangspunt en de cao Gemeenten 2025–2027 (die vereist dat gemeenten uiterlijk per 1 januari 2026 een lokale regeling voor woon-werkverkeer vaststellen) zijn scenario’s uitgewerkt. Bij de behandeling van de Perspectiefnota is de motie ‘Van ambitie naar uitvoering – investeer in eigen medewerkers' (motie 25M89) aangenomen.
In deze Begroting wordt voorgesteld om met ingang van 2026 € 1,2 miljoen structureel beschikbaar te stellen ten behoeve van duurzame alternatieven voor reisbewegingen. Het gaat hierbij om de volgende onderdelen:
- Een OV-vergoeding in de vorm van een OV-kaart voor alle medewerkers;
- Het stimuleren van fietsen door het ophogen van de uitruilmogelijkheid voor de fiets binnen het IKB;
- Een verhuiskostenvergoeding bij verhuizing naar Arnhem.
Horecastewards (25M107)
In de Perspectiefnota 2025-2028 is een subsidiebedrag vrijgemaakt van € 82.000 voor de BIZ om een horecasteward beroep doen op de gemeente hiervoor. Bij de behandeling van de Perspectiefnota 2026-2029 is de motie ‘Behoud en borduur voort op Horecastewards’ (25M107) aangenomen. Daarin wordt gevraagd om de financiering van de horecastewards door de gemeente te prioriteren, waarbij cofinanciering door de horecaondernemers een voorwaarde is. Voorgesteld wordt structureel € 100.000 hiervoor vrij te maken, waarbij de horeca ondernemers zelf € 25.000 structureel bekostigen.
Maak Arnhem structureel digitaal weerbaar (25M138)
Bij de Perspectiefnota 2026-2029 is een motie aangenomen die vraagt om vanaf 2026 structureel € 125.000 vrij te maken voor digitale veiligheid voor inwoners, met focus op bewustwording, regie en het verbinden van initiatieven binnen en buiten de organisatie. Voorgesteld wordt deze middelen in de begroting op te nemen.
Compensatie gestegen lasten cultuursector (25M104)
Bij de Perspectiefnota 2026-2029 is de motie ‘Cultuur mogelijk blijven maken’ (25M104) aangenomen. Daarin wordt gevraagd om financiële ondersteuning van betaalbare cultuurparticipatie (vrijetijdskunst), professionele talentontwikkeling in de cultuursector zoals benoemd in de Uitgangspuntennota Cultuur en het oplossen van eventuele financiële knelpunten bij subsidiepartners die ontstaan door ‘fair pay’ verplichtingen uit de Cultuurconvenant 2025-2028.
De cultuursector kampt daarnaast met knelpunten: stijgende huisvestingslasten, stijgende personeelskosten als gevolg van CAO-afspraken, honoraria die achterblijven bij andere sectoren, de noodzaak tot een eerlijke beloning (toepassen Fair Practice Code) en het uiteenlopen van gemeentelijke huurindexatie en indexatie van subsidies. Begrotingen van culturele instellingen en praktijken van culturele en creatieve makers staan stevig onder druk. Er wordt ingeteerd op het eigen vermogen van instellingen en de bestaanszekerheid van de sector (en daardoor het culturele aanbod voor onze inwoners) komt in het gedrang. Het hanteren van ‘fair pay’ of een eerlijke beloning is een uitgangspunt bij subsidieverstrekking en opdrachtverlening. Voor Arnhem is berekend dat structureel € 500.000 per jaar nodig is om de meerkosten van fair pay te kunnen financieren. Voorgesteld wordt deze middelen vanaf 2026 beschikbaar te stellen.
Uitgangspuntennota Cultuur (25M104)
In de Uitgangspuntennota Cultuurbeleid 2025-2028 ‘Standplaats Arnhem’ is vastgelegd hoe we Arnhemse makers optimaal willen faciliteren, hoe iedereen moet kunnen genieten van en deelnemen aan een breed, divers en toegankelijk cultuuraanbod, hoe we meer fysieke ruimte realiseren voor kunst en cultuur en hoe we dit mogelijk kunnen maken. Uitvoering van deze ambities en actiepunten kan deels binnen de huidige cultuurbegroting door herprioritering. Een tweetal belangrijke speerpunten kan niet worden bekostigd binnen de huidige cultuurbegroting. Er is in totaal € 400.000 per jaar structureel nodig om belangrijke nieuwe spelers in het Arnhemse cultuurlandschap structureel te ondersteunen en daarnaast het versterken van de positie van onze BIS-instellingen/ rijksgezelschappen (Introdans, Phion, Theater Oostpool) en het productiehuis podiumkunsten (Theater aan de Rijn) in de stad.
Erfgoed beleefbaar bij vernieuwing van de stad (25M94)
Bij de Perspectiefnota 2026-2029 is de motie ‘Erfgoed beleefbaar maken bij vernieuwing van de stad’ (25M94). Daarin wordt gevraagd om bij ruimtelijke projecten, zowel stadsontwikkeling als vernieuwing van de openbare ruimte, kansen voor beleefbaar maken van erfgoed te benutten en waar nodig daarvoor binnen deze projecten middelen beschikbaar te maken, als een gemeentelijke bijdrage leidt tot voldoende cofinanciering van andere overheden, fondsen of marktpartijen. Na 2026 is er geen geld meer beschikbaar voor beleefbaar erfgoed. Om het erfgoed in de ruimtelijke ontwikkelingen te kunnen behouden en beleefbaar te maken in relatie tot de totale groei van de stad is extra inzet benodigd vanaf 2026. Voorgesteld wordt voor de jaren 2026, 2027 en 2028 jaarlijks € 110.000 hiervoor vrij te maken.
Arnhem op de kaart (25M112g)
Bij de Perspectiefnota 2026-2029 is de motie ‘Arnhem op de kaart’ (25M112g) aangenomen. Deze motie vraagt om middelen ter dekking voor het op de kaart zetten van Arnhem (toerisme, recreatie en citymarketing) en samen met de Stichting Citymarketing Arnhem te kijken hoe dit bedrag het beste besteed kan worden, onder andere aan activiteiten op dit gebied die in de Uitvoeringsagenda toerisme en recreatie staan. Voorgesteld wordt om hiervoor structureel € 150.000 in te zetten.
Herstel vitrines voor Arnhemse kunst op het Willemsplein (25M119)
Bij de Perspectiefnota 2026-2029 is een motie aangenomen waarin gevraagd wordt om prioriteit te geven aan het herstel van de vitrines van het AKU monument en hiervoor € 70.000 in de begroting op te nemen. Het herstel van de vitrines wordt meegenomen in de huidige werkzaamheden zodat deze gelijk lopen met de oplevering van het project. Hiervoor zal het investeringskrediet verhoogd worden in het MIP met € 70.000 in 2025 en stellen we voor de jaarlijkse kapitaallasten van deze verhoging van circa € 3.500 vanaf 2026 in de begroting op te nemen.
Visie toerisme en recreatie
Toerisme en recreatie zijn van groot belang voor gemeente Arnhem in economische zin, maar ook
voor de leefomgeving, leefbaarheid en het welbevinden van haar inwoners. Al jaren gebeurt er van alles in Arnhem op het gebied van toerisme en recreatie. Groeiende bezoekersaantallen en de behoefte aan meer ruimte voor recreatie zijn een uitdaging, maar leveren de stad en haar ondernemers ook veel op. Op dit moment is er geen beleid op dit gebied. Daarom is er een nieuwe visie in voorbereiding: het Toekomstperspectief recreatie en toerisme.
Op voorhand is duidelijk dat er meer budget en capaciteit nodig is om de basis op orde te brengen en te houden, maar ook om straks uitvoering te kunnen geven aan de uitvoeringsagenda. Een voorbeeld hiervan is structureel werkbudget voor uitbreiding en beheer van routenetwerken en vitaliteitsonderzoek vakantieparken. Om zowel de basis op orde te brengen, als in te kunnen zetten op de uitvoering, stellen we voor om incidenteel voor de jaren 2026 tot en met 2029 € 100.000 vrij te maken en structureel vanaf 2026 € 50.000 in te zetten. Door een slimme koppeling te maken met motie 25M112g zorgen we voor extra slagkracht.
Aanpak voor bestrijding anti-Zwartracisme en Afrofobie (25M141)
Bij de Perspectiefnota 2026-2029 is een motie aangenomen die vraagt om een aanpak voor bestrijding van anti-Zwartracisme en Afrofobie. Om in 2026 een lokaal actieplan tegen anti-Zwartracisme en Afrofobie te ontwikkelen, wordt voorgesteld hiervoor in 2026 € 25.000 in te zetten.
Versterken democratische betrokkenheid en opkomstbevordering
De democratie staat onder druk. Tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen ging minder dan de helft van de Arnhemmers stemmen. Daarom werken we momenteel het plan voor gerichte Arnhemse opkomstbevordering verder uit. Met dit plan versterken we de huidige campagnes voorafgaand aan verkiezingen en zorgen we ervoor dat er doorlopend, en niet enkel kort voor verkiezingen, geïnvesteerd wordt in betrokkenheid bij onze democratie.
Daarvoor brengen we in kaart wat we nu al doen (bijvoorbeeld het organiseren van democracity, de cursus politiek actief en de Academie voor Burgerschap waaraan wordt gewerkt) en kijken we hoe we dit verder kunnen versterken. De verkiezingen zijn daarbij belangrijke ijkmomenten en we streven naar een bovengemiddeld opkomstpercentage. Het doel is echter om democratische betrokkenheid in brede zin te vergroten. Dit doen we doelgroepgericht, bijvoorbeeld door jongeren op een andere manier en met een andere boodschap te betrekken dan oudere inwoners. En gebiedsgericht, door rekening te houden met de behoeften en belemmeringen uit onze verschillende wijken. We houden ook rekening met de aard van de verschillende verkiezingen. Zo richten we ons in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen specifiek op groepen die daarvoor weinig stemden, zoals bijvoorbeeld ingezetenen en jongeren. Met deze aanpak kunnen we ons specifiek richten op de doelgroepen die achterblijven én kunnen we concreet aan inwoners laten zien wat we allemaal aanbieden.
Het huidige budget voor inzet op versterken democratische betrokkenheid en opkomstbevordering is ontoereikend. Ook vallen per 2027 deze middelen vanuit het rijk volledig weg die hiervoor beschikbaar waren. Om die reden stellen we voor het budget te verhogen met € 50.000 structureel.
Vervolg Arnhemse kinderparticipatie
Arnhem zoekt manieren om jongeren beter te betrekken. Het kinderburgemeesterschap was sinds 2022 één van de manieren om dat doel te realiseren. De ervaringen van de afgelopen jaren zijn geëvalueerd. De lessen hieruit zijn besproken met de raad aan de hand van de gespreksnotitie Vervolg Arnhemse kinderparticipatie.
Op basis van de gesprekken met de raad, de lessen uit eerdere jaren en de bespreking van het rondvraagmemo over een kinderraad op 27 mei stellen wij voor het kinderburgemeesterschap per 2026 te beëindigen. In plaats daarvan willen we investeren in (bestaande) initiatieven voor kinderparticipatie. Door bestaande initiatieven beter te benutten, te intensiveren en mogelijk uit te breiden kan de gemeente (meer) kinderen betrekken en op een manier leren participeren die aansluit bij hun belevingswereld.
Vanaf 2026 stellen wij voor te starten met een aanjaagfonds voor kinderparticipatie. Hiervoor willen wij in de jaren 2026-2028 jaarlijks € 25.000 beschikbaar stellen. Net als bij het kinderburgemeesterschap hanteren we een proefperiode van drie jaar. In 2028 evalueren we de resultaten en nemen we een besluit over een eventueel vervolg. Met deze tijdelijke inzet van middelen en een duidelijk evaluatiemoment komen we tegemoet aan de wens van de raadskamer om toekomstige kosten zorgvuldig af te wegen.
Bereikbaarheid & kwaliteit afdeling Inwonercontact
Voor het verbeteren van de bereikbaarheid en kwaliteit van de afdeling zijn voor de jaren 2024 en 2025 incidentele middelen in de begroting ter beschikking gesteld. Incidenteel omdat er tijd nodig was te bepalen wat structureel nodig is om de dienstverlening van het contactcentrum te kunnen organiseren. Om het huidige dienstverleningsniveau te kunnen waarborgen en verder te verbeteren, is structurele verhoging van het budget voor deze afdeling vereist. Het zorgt voor snelle en deskundige afhandeling van telefonische vragen die worden gesteld door inwoners, ondernemers en instellingen. We stellen dan ook voor om vanaf 2026 het budget met € 217.000 structureel ter verhogen.
Ontwikkelingen informatiehuishouding
Binnen de gemeente Arnhem hebben we een vertaling gemaakt van de regionale informatievisie en strategie naar een Arnhemse informatievisie en strategie met bijbehorende roadmap om te kunnen sturen op veranderingen in de informatiehuishouding. Naast de al benoemde onderwerpen is er een aantal ontwikkelingen waarvoor structurele aandacht/middelen benodigd zijn. Het betreft ten eerste AI / Smart City: investeringen in technologieën die bijdragen aan de slimme stad van de toekomst, zoals sensornetwerken en het integreren van ethisch verantwoorde kunstmatige intelligentie binnen de gemeentelijke processen. Het betreft ook Cloud Computing: de overgang naar cloudgebaseerde oplossingen, doordat huidige lokale software-installaties steeds vaker door leveranciers worden gestaakt en daarmee een gedwongen verplaatsing naar cloud-oplossingen ontstaat. En tot slot het inzetten op een digitaal fitte medewerker: opleiding en training om medewerkers verder te ontwikkelen en mee te krijgen in de 21e eeuwse (digitale) vaardigheden. Voor deze ontwikkelingen stellen we voor vanaf 2026 structureel € 270.000 in te zetten.
Evenementcoördinator
Evenementen geven reuring in de stad en leveren een belangrijke bijdrage aan de aantrekkelijkheid van Arnhem voor inwoners en bezoekers. We willen een gastvrije stad zijn voor iedereen. Tegelijkertijd zoeken we ook een balans tussen levendigheid en leefbaarheid. De meerwaarde van een aanspreekpunt voor organisatoren en een schakelpunt tussen organisator en gemeente is evident gebleken in de afgelopen jaren. Deze meerwaarde ligt in het in goede banen leiden en faciliteren van evenementen door intensief contact te onderhouden met de organisatoren. Daarnaast houdt de evenementencoördinator toezicht op de naleving van de afgegeven vergunning, veiligheid, leefbaarheid, orde en netheid. Zijn of haar inzet bij grootschalige stadsbrede evenementen zoals de Airborne-herdenking of Koningsdag is van groot belang. Voorgesteld wordt dan ook om vanaf 2026 structureel € 80.000 hiervoor beschikbaar te stellen.
Crisiskosten openbare orde en veiligheid
We zien een toename in crisissituaties in het domein openbare orde en veiligheid met een grote impact op betrokkenen en omwonenden. Dit brengt extra kosten met zich mee ter beveiliging en afwending van directe risico’s alsmede in de nazorg. Het gaat om inzet bij risicovolle demonstraties, mitigatie van impact bij geweld onderling, zoals gebruik van explosieven en brandstichting, en mensen in crisis die een gevaar voor anderen en zichzelf. We moeten mensen in acute situaties huisvesten, onderkomen geven of stabiliseren waar het gaat om persoonlijke crisis. Hiervoor is budget nodig om snel out of pocket kosten te kunnen dekken in acute crisissituaties. We stellen voor om hiervoor € 150.000 structureel in te zetten.
Stichting Luxor Live
Luxor Live is het stedelijk poppodium en één van de vijf Arnhemse culturele basisvoorzieningen. Luxor Live heeft 2024 afgesloten met een tekort dat verrekend is met het eigen vermogen. Ruimte om nieuwe tegenvallers op te vangen is er niet. Voor 2025 is een begroting ingediend met een tekort van € 250.000. Een noodzakelijke aanvullende subsidie in 2025 kan nog incidenteel in de cultuurbegroting worden opgevangen en is gericht op de continuïteit van de organisatie en het in stand houden van het cultuuraanbod dit jaar. Ook in de vervolgjaren heeft Luxor Live een vergelijkbaar begrotingstekort.
Het ligt voor de hand dat bij een gemeentelijk gesubsidieerd stedelijk poppodium de vaste lasten volledig gedekt worden door een (meerjarige) exploitatiesubsidie. De programmering is in de basis verlieslatend: de kosten liggen hoger dan de opbrengsten uit tickets. Dit tekort wordt bij poppodia gedekt door de horecaomzet en overige commerciële inkomsten. Uit een financiële analyse van de bedrijfsvoering van Luxor blijkt dat de huidige vaste lasten van Luxor Live aanzienlijk hoger liggen dan de beschikbare huidige exploitatiesubsidie. Het tekort op de culturele activiteiten kan volledig worden gedekt met het positieve resultaat uit de commerciële nevenactiviteiten. Deze verborgen onderfinanciering is eigenlijk al sinds de start van Luxor Live latent aanwezig. Door de snelle groei en hoge eigen inkomsten, wist Luxor Live ieder jaar een potentieel financieel tekort in eigen beheer op te vangen.
Nu de organisatie (voorlopig) aan de grenzen van de groei is gekomen, mede door krimpende marges en stijgende kosten, is het structurele financiële tekort zichtbaar geworden. We stellen dan ook om vanaf 2026 structureel de subsidie aan Luxor Live te verhogen met € 270.000.
Oostpool
Onderzocht wordt waar Theater Oostpool en Introdans in de toekomst gehuisvest kunnen worden. Hiervoor heeft de raad in 2022 structurele middelen beschikbaar gesteld. De provincie Gelderland heeft eenmalig € 10 miljoen beschikbaar gesteld voor een nieuw repetitiegebouw voor Introdans, daarop is besloten de gemeentelijke middelen volledig in te zetten voor Theater Oostpool. De raad is onlangs middels de Raadsbrief Huisvesting Oostpool en Introdans geïnformeerd over de voorkeurslocatie en de inzet van gemeentelijke en provinciale middelen.
De verwachte kosten voor het realiseren van een eigen repetitiegebouw van Theater Oostpool worden momenteel ingeschat op circa € 14 miljoen. We staan hiermee voor een financiële opgave, aangezien met de beschikbaar gestelde structurele subsidie aan Oostpool niet voldoende dekking beschikbaar is voor de benodigde totale investering. We stellen voor om een investeringskrediet beschikbaar te stellen voor een investeringsbijdrage aan Oostpool van € 14 miljoen. De jaarlijkse kapitaallasten hiervan bedragen circa € 691.000 en daarvan wordt voorgesteld het bestaande subsidiebudget van € 267.000 structureel hiervoor aan te wenden en deze om te zetten naar een kapitaallastenbudget en de resterende € 424.000 kapitaallasten vanaf 2029 te dekken.
D&I Officer structurele invulling
Met ingang van huidige raadsperiode zijn er tijdelijk middelen beschikbaar gesteld voor het aanstellen van een D&I Officer ten behoeve van een inclusieve en diverse gemeentelijke organisatie. Inmiddels is duidelijk dat een structurele invulling van deze functie essentieel is om de ingeslagen weg duurzaam te borgen. Daarom wordt voorgesteld een structurele dekking hiervoor van € 120.000 bij te zetten.
Medior adviseur gemeentelijke diversiteit en inclusie
Mede door de maatschappelijke en politieke ontwikkelingen is het programma nog steeds volop in ontwikkeling. De aard van de onderwerpen vraagt in de eerste fase veel 'aanjaag-energie', zowel voor het bouwen van een robuuste samenwerkingsverbanden met partners in de stad als de samenwerking met collega's op vele inhoudelijke domeinen met betrekking tot beleid en uitvoering. In de vervolgfases is structureel aandacht en inzet nodig om die inclusieve organisatie en samenwerking duurzaam voort te zetten. Dit betekent dat de huidige bezetting niet meer volstaat. Om de huidige ambities te kunnen realiseren is extra inzet nodig. We stellen voor hiervoor vanaf 2027 structureel € 110.000 voor vrij te maken.
APCG structurele borging schouwen in subsidie
Met ingang van huidige raadsperiode zijn er tijdelijk middelen beschikbaar gesteld voor het schouwen van publieke gebouwen en openbare ruimte in het kader van VN verdrag Handicap, door de gemeente belegd bij St APCG. door de grote toegevoegde waarde van het schouwen is de wens ontstaan hier een structureel karakter aan te geven, daarom wordt structurele dekking hiervoor gevraagd. We stellen voor vanaf 2027 € 70.000 in te zetten.
Extra capaciteit ontwikkelmanagement t.b.v. de uitvoeringskracht
De komende periode is het van essentieel belang dat wij als stad het beleid verder tot uitvoering weten te brengen (uitvoeringskracht). Ontwikkelmanagement speelt hier een sleutelrol in. Met Ontwikkelmanagement wordt een brug gecreëerd tussen beleid en uitvoering in die gebieden van Arnhem waar meerdere maatschappelijke opgaven bij elkaar komen en de gemeente een actieve rol wil aannemen. Dit zijn bijvoorbeeld stedelijke gebiedsontwikkelingen, duurzame (gebieds)ontwikkelingen, energietransitie en vastgoed ontwikkelingen. Het in samenhang en vanuit een integrale en domeinoverstijgende wijze oppakken van de prioritaire opgaven is essentieel. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het uitwerken van het Duurzaam Mobiliteitsplan in nieuwe gebiedsontwikkelingen (bijvoorbeeld mobiliteitshubs) en de vertaling van het op te stellen beleidsplan Energie Voor Arnhem in maakbare energieconcepten in nieuwe gebiedsontwikkelingen waarbij samenhang is met de bestaande stad. Ook de uitwerking van de ambities uit de Woonvisie in een voortvarende aanpak van de woningbouwopgave in de gebiedsontwikkelingen is essentieel. Hier ligt een relatie met de opgave in het kader van het doorzetten van de ambities stedelijke ontwikkeling. Tot slot vragen ook economische ontwikkelingen als de groei van ons energiecluster, de doorontwikkeling van de legal valley (Bestuurskwartier) en de transformatie van bedrijventerreinen (Spoorzone) om ontwikkelkracht. Om dit als Ontwikkelmanagement voortvarend verder op te pakken is extra capaciteit bij Ontwikkelmanagement gewenst. We stellen voor om hiervoor structureel vanaf 2026 € 500.000 op in te zetten.