Paragrafen

Lokale heffingen

In de gemeentewet (artikel 229b, lid 1) is opgenomen dat de tarieven die worden geheven voor de rioolheffing en afvalstoffenheffing maximaal kostendekkend mogen zijn. Dit betekent dat de opbrengsten niet hoger mogen zijn dan de kosten. Zo wordt voorkomen dat de gemeente 'winst' maakt op deze heffingen en met de ontvangen specifieke belastingen ook andere gemeenteactiviteiten financiert. Het gaat bij de kostendekkendheid om begrote bedragen, omdat op het moment van het vaststellen van de tarieven alleen nog de verwachtingen bekend zijn. De gerealiseerde mate van kostendekkendheid kan afwijken van wat geraamd werd, doordat de kosten of opbrengsten hoger of lager uitvallen dan begroot.

Hieronder wordt inzicht gegeven in de berekening van de begrote en gerealiseerde kostendekkendheid van de rioolheffing en afvalstoffenheffing. De opbrengsten in de berekeningen van de kostendekkendheid wijken af van de opbrengsten gepresenteerd bij onderdeel Begrote opbrengsten van de lokale heffingen in deze paragraaf. Dit verschil is te verklaren doordat de kosten voor vermindering en vernietiging in het onderdeel Opbrengsten van de lokale heffingen gesaldeerd zijn met de (bruto) opbrengsten, terwijl deze kosten in de berekening van de kostendekkendheid onder de kosten van het taakveld zijn opgenomen. Voor de berekening van de kostendekkendheid geven beide werkwijzen dezelfde uitkomst.

Kosten van overhead
Kosten worden zoveel mogelijk direct toegerekend aan de betreffende activiteit, maar dat gaat niet altijd. Bijvoorbeeld bij de kosten van huisvesting, (algemene) communicatie en bestuursondersteuning. Dit zijn overheadkosten; alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Deze definitie van overheadkosten is vastgelegd in het BBV. Welke kosten de gemeenten als overheadkosten moeten zien, is dus in regelgeving vastgelegd. Gemeenten zijn wel vrij in de keuze van de methodiek voor toerekening van overheadkosten aan de lokale heffingen. Bij de gemeente Arnhem rekenen we de kosten van overhead aan de heffingen toe met behulp van een opslag op de ingezette uren (artikel 21 Financiële verordening)

Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing. De opbrengsten uit afvalstoffenheffing mogen alleen ingezet worden voor kosten van inzameling en verwerking van huishoudelijk afval.

Het percentage kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing is stapsgewijs verhoogd naar 95 procent in 2026.

Berekening kostendekkenheid Afvalstoffenheffing

Bedragen x € 1.000

Kosten Taakveld(en),incl. (omslag) rente

27.620

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

-1.765

Overige toe te rekenen kosten:

Overhead

687

BTW

4.541

Opbrengst heffingen

29.528

Rioolheffing

De rioolheffing is een bestemmingsheffing. De opbrengsten uit rioolheffing mogen alleen ingezet worden voor de kosten voor de gemeentelijke watertaken voor afval-, hemel- en grondwater.

De rioolheffing is met 99 procent (vrijwel) kostendekkend.
Bij de rioolheffing hanteren we twee verschillende heffingen: een voor eigenaren en een voor gebruikers. Van de totale kosten van bijna € 17,5 miljoen rekenen we, in lijn met de opbrengstverhoudingen van de verschillende heffingen, 52 procent toe aan de eigenarenheffing en 48 procent aan de gebruikersheffing.

Berekening kostendekkenheid Rioolheffing

Bedragen x € 1.000

Kosten Taakveld(en),incl. (omslag) rente

16.286

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

0

Overige toe te rekenen kosten:

Overhead

852

BTW

2.151

Opbrengst heffingen

19.029

Leges
In onderstaande tabel is de kostendekkendheid van de leges en rechten voor 2026 opgenomen

Legesverordening

Lasten 2026

Baten 2026

Kosten-

dekkendheid

Bedragen x € 1.000

Algemene dienstverlening

Publieke dienstverlening en burgerlijke stand

6.360

3.606

57%

Parkeren en verblijfsrechten

144

112

78%

Subtotaal Algemene dienstverlening

6.504

3.718

57%

Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet

Omgevingswet

6.196

3.879

63%

Subtotaal dienstverlening in het kader van de Omgevingswet

5.481

3.879

71%

Dienstverlening APV en vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Horeca

577

130

23%

Evenementen en markten

524

150

29%

Verordening kabels en leidingen en telecommunicatie

327

321

98%

Overige leges dienstverlening Europese dienstenrichtlijn

1.471

1.426

97%

APV en overige bepalingen

299

67

22%

Subtotaal dienstverlening APV en vallend onder Europese dienstenrichtlijn

3.198

2.095

66%

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 11:22:26 met de export van 09/17/2025 11:04:00