In de gemeentewet (artikel 229b, lid 1) is opgenomen dat de tarieven die worden geheven voor de rioolheffing en afvalstoffenheffing maximaal kostendekkend mogen zijn. Dit betekent dat de opbrengsten niet hoger mogen zijn dan de kosten. Zo wordt voorkomen dat de gemeente 'winst' maakt op deze heffingen en met de ontvangen specifieke belastingen ook andere gemeenteactiviteiten financiert. Het gaat bij de kostendekkendheid om begrote bedragen, omdat op het moment van het vaststellen van de tarieven alleen nog de verwachtingen bekend zijn. De gerealiseerde mate van kostendekkendheid kan afwijken van wat geraamd werd, doordat de kosten of opbrengsten hoger of lager uitvallen dan begroot.
Hieronder wordt inzicht gegeven in de berekening van de begrote en gerealiseerde kostendekkendheid van de rioolheffing en afvalstoffenheffing. De opbrengsten in de berekeningen van de kostendekkendheid wijken af van de opbrengsten gepresenteerd bij onderdeel Begrote opbrengsten van de lokale heffingen in deze paragraaf. Dit verschil is te verklaren doordat de kosten voor vermindering en vernietiging in het onderdeel Opbrengsten van de lokale heffingen gesaldeerd zijn met de (bruto) opbrengsten, terwijl deze kosten in de berekening van de kostendekkendheid onder de kosten van het taakveld zijn opgenomen. Voor de berekening van de kostendekkendheid geven beide werkwijzen dezelfde uitkomst.
Kosten van overhead
Kosten worden zoveel mogelijk direct toegerekend aan de betreffende activiteit, maar dat gaat niet altijd. Bijvoorbeeld bij de kosten van huisvesting, (algemene) communicatie en bestuursondersteuning. Dit zijn overheadkosten; alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Deze definitie van overheadkosten is vastgelegd in het BBV. Welke kosten de gemeenten als overheadkosten moeten zien, is dus in regelgeving vastgelegd. Gemeenten zijn wel vrij in de keuze van de methodiek voor toerekening van overheadkosten aan de lokale heffingen. Bij de gemeente Arnhem rekenen we de kosten van overhead aan de heffingen toe met behulp van een opslag op de ingezette uren (artikel 21 Financiële verordening)
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing. De opbrengsten uit afvalstoffenheffing mogen alleen ingezet worden voor kosten van inzameling en verwerking van huishoudelijk afval.
Het percentage kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing is stapsgewijs verhoogd naar 95 procent in 2026.
Berekening kostendekkenheid Afvalstoffenheffing | |
---|---|
Bedragen x € 1.000 | |
Kosten Taakveld(en),incl. (omslag) rente | 27.620 |
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | -1.765 |
Netto kosten taakvelden | 25.855 |
Overige toe te rekenen kosten: | |
Overhead | 687 |
BTW | 4.541 |
Totale kosten | 31.083 |
Opbrengst heffingen | 29.528 |
Dekkingspercentage | 95% |
Rioolheffing
De rioolheffing is een bestemmingsheffing. De opbrengsten uit rioolheffing mogen alleen ingezet worden voor de kosten voor de gemeentelijke watertaken voor afval-, hemel- en grondwater.
De rioolheffing is met 99 procent (vrijwel) kostendekkend.
Bij de rioolheffing hanteren we twee verschillende heffingen: een voor eigenaren en een voor gebruikers. Van de totale kosten van bijna € 17,5 miljoen rekenen we, in lijn met de opbrengstverhoudingen van de verschillende heffingen, 52 procent toe aan de eigenarenheffing en 48 procent aan de gebruikersheffing.
Berekening kostendekkenheid Rioolheffing | |
---|---|
Bedragen x € 1.000 | |
Kosten Taakveld(en),incl. (omslag) rente | 16.286 |
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | 0 |
Netto kosten taakvelden | 16.286 |
Overige toe te rekenen kosten: | |
Overhead | 852 |
BTW | 2.151 |
Totale kosten | 19.288 |
Opbrengst heffingen | 19.029 |
Dekkingspercentage | 99% |
Leges
In onderstaande tabel is de kostendekkendheid van de leges en rechten voor 2026 opgenomen
Legesverordening | Lasten 2026 | Baten 2026 | Kosten- |
---|---|---|---|
dekkendheid | |||
Bedragen x € 1.000 | |||
Algemene dienstverlening | |||
Publieke dienstverlening en burgerlijke stand | 6.360 | 3.606 | 57% |
Parkeren en verblijfsrechten | 144 | 112 | 78% |
Subtotaal Algemene dienstverlening | 6.504 | 3.718 | 57% |
Dienstverlening in het kader van de Omgevingswet | |||
Omgevingswet | 6.196 | 3.879 | 63% |
Subtotaal dienstverlening in het kader van de Omgevingswet | 5.481 | 3.879 | 71% |
Dienstverlening APV en vallend onder Europese dienstenrichtlijn | |||
Horeca | 577 | 130 | 23% |
Evenementen en markten | 524 | 150 | 29% |
Verordening kabels en leidingen en telecommunicatie | 327 | 321 | 98% |
Overige leges dienstverlening Europese dienstenrichtlijn | 1.471 | 1.426 | 97% |
APV en overige bepalingen | 299 | 67 | 22% |
Subtotaal dienstverlening APV en vallend onder Europese dienstenrichtlijn | 3.198 | 2.095 | 66% |
Totaal | 15.183 | 9.691 | 64% |
Scheepvaartrechten Bedragen x € 1.000 | 837 | 536 | 64% |
Reinigingsrechten Bedragen x € 1.000 | 54 | 54 | 100% |