Begrotingsprogramma's

Zorg

BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen

Vestigingsplaats

Arnhem

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Programma

S07 Zorg

Doel verbonden partij

In april 2016 is de BVO DRAN opgericht ten behoeve van het doelgroepenvervoer voor 18 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen onder de merknaam Avan. Het is een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie. De taak van de BVO DRAN is het regelen van het doelgroepenvervoer, daarmee wordt bedoeld het leerlingenvervoer, vervoer voor Wmo dagbesteding, vervoer naar Jeugdwet instellingen en het voor in het kader van Wmo vraagafhankelijk vervoer. Daarmee wordt o.a. bedoeld de gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van de uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en voor de deelnemers.

Deelnemers in samenwerking

Regio Arnhem en regio Nijmegen

Bestuurlijk belang

Wethouder Eva van Esch is lid van het bestuur.

Financieel belang

De gemeente Arnhem draagt volgens een verdeelsleutel bij aan de exploitatie. De kosten van de bedrijfsvoeringsorganisatie worden bepaald op basis van het inwoneraantal. De vervoerskosten op basis van de daadwerkelijke kosten van reizigers in het vervoer. De vervoersorganisatie heeft geen weerstandscapaciteit; tekorten komen voor rekening van de deelnemende gemeenten.

Eigen vermogen

Per 01-01-2025             €

Per 31-12-2025             €

Vreemd vermogen

Per 01-01-2025             €

1.012.062

Per 31-12-2025             €

Financieel resultaat

Begroot voor 2026       €

Bijdrage Arnhem

Begroot voor 2026        €

6.486.168

Ontwikkelingen

In 2020 zijn vervoerscontracten afgesloten met een looptijd van tien jaar, met een initiële periode van vier jaar en drie mogelijke verlengingen van twee jaar. In 2023 zijn de eerste verlengingen overeengekomen voor 2024-2026. Voor routevervoer is daarbij een extra vergoeding afgesproken voor de inzet van zero emissie voertuigen, waarvoor in de begroting 2024 budget is opgenomen. In 2025 zijn gesprekken over een mogelijke verlenging tot 2028. Voor percelen zonder verlenging zijn in 2024 nieuwe contracten afgesloten na aanbesteding, met een looptijd van tien jaar. Deze betreffen onder andere het routevervoer in Arnhem en omliggende gemeenten, en vraagafhankelijk vervoer in de Liemers. In 2024 is een intergemeentelijk onderzoek gestart naar doelgroepenvervoer teneinde meer inzicht te krijgen in gebruik, kwaliteit en kwantiteit. Dit wordt naar verwachting afgerond in  q3 2025.

Risico profiel

Middel

Beheersstrategie

De risico's waarmee BVO DRAN te maken heeft zijn  een zeer dynamische omgeving, kwetsbare burgers en daarmee politieke gevoeligheid.

De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek. Hierom is de sturingsinformatie frequenter en gericht op continue monitoring. Structureel ontvangen we van de BVO DRAN managementinformatie en zogenaamde rittenbakken. Er is ongeveer 6 keer per jaar ambtelijk en 6 keer per jaar bestuurlijk overleg. De informatie over het doelgroepenvervoer is in Power BI verwerkt en maakt onderdeel uit van de bestuursrapportage. Daarnaast is er nog frequent contact op basis van casuïstiek of andere directe beleidsvragen.

ENDVBEND

MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland

Vestigingsplaats

Arnhem

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Programma

S04 Onderwijs; S06 Participatie en armoedebestrijding; S07 Zorg

Doel verbonden partij

De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Regio Centraal Gelderland is door elf gemeenten in 2017 opgericht voor de uitvoering van taken op het terrein van het sociaal domein. De MGR bestaat uit een beheerorganisatie en vijf modules, te weten: Inkoop specialistische zorg, Werkgeversservicepunt, Regionaal Bureau Leerlingzaken, Werkgeverschap SW-medewerkers en Contractmanagement Inburgering.

Deelnemers in samenwerking

Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar (niet alle gemeenten doen aan alle modules mee) alsmede het UWV (Werkgeverservicepunt).

Bestuurlijk belang

Wethouder Maurits van de Geijn is lid van het bestuur. In de bestuurscommissies zitten wethouders Marjan van Munster (Participatie), Eva van Esch (Inkoop zorg) en Nermina Kundić (Onderwijs).

Financieel belang

De gemeente Arnhem draagt bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. Over de wijze waarop de bijdrage over de deelnemende gemeenten worden verdeeld zijn per module specifieke afspraken vastgelegd. Bij de onderwijsmodule geldt bijvoorbeeld het criterium 'leerlingaantallen en VsV-cijfers van de afgelopen 3 jaren' en bij de module WgSW het aantal inwoners met een SW-verband.

Eigen vermogen

Per 01-01-2025             €

560.000

Per 31-12-2025             €

Vreemd vermogen

Per 01-01-2025             €

4.142.000

Per 31-12-2025             €

Financieel resultaat

Begroot voor 2026       €

Bijdrage Arnhem

Begroot voor 2026        €

31.357.770

Ontwikkelingen

In opdracht van de deelnemende gemeenten levert de MGR-organisatie een belangrijke bijdrage aan het versterken van de regionale samenwerking, meer integraliteit en ketenoptimalisering in het sociaal domein. De MGR is gevraagd alert te zijn op ontwikkelingen en opgaven die hieraan verder kunnen bijdragen. De MGR zet in 2026 de werkzaamheden zoals die in de afgelopen jaren zijn ingezet en afgesproken voort.

Risico profiel

Laag

Beheersstrategie

ENDVBEND

Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden

Vestigingsplaats

Arnhem

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Programma

S01 Veiligheid; S07 Zorg; S09 Gezondheid en sport

Doel verbonden partij

In deze regeling participeren (inclusief Arnhem) 15 gemeenten. Het betreft hier een wettelijk aangewezen organisatie met taken op het terrein van de brandweer (hulpverlening), volksgezondheid en rampenbestrijding. Veiligheid en gezondheid zijn in de regio de kerntaken.

Deelnemers in samenwerking

15 gemeenten (inclusief Arnhem) participeren in de gemeenschappelijke regeling.

Bestuurlijk belang

Burgemeester Ahmed Marcouch is voorzitter en lid van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur. Daarnaast vindt er besluitvorming in de bestuurscommissies plaats. Burgemeester Ahmed Marcouch maakt deel uit van het (dagelijks) bestuur.

Financieel belang

De gemeente Arnhem  draagt bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling.  Over de wijze waarop de bijdrage over de deelnemende gemeenten is verdeeld zijn per onderdeel specifieke afspraken gemaakt en vastgelegd.

Eigen vermogen

Per 01-01-2025             €

6.527.000

Per 31-12-2025             €

9.354.000

Vreemd vermogen

Per 01-01-2025             €

36.423.000

Per 31-12-2025             €

56.930.000

Financieel resultaat

Begroot voor 2026       €

Bijdrage Arnhem

Begroot voor 2026        €

24.302.998

Ontwikkelingen

Risico profiel

Middel

Beheersstrategie

De veiligheids- en gezondheidsregio Gelderland Midden is een wettelijk aangewezen regeling waarin wordt samengewerkt met 15 verschillende gemeenten. De taken zijn onder verdeeld in een vijftal programma's (crisisbeheersing, brandweerzorg, GGD, ambulancezorg en bedrijfsvoering). VGGM wijst in haar (ontwerp)begroting 2026 op de volgende risico's:
·   Besparingsopgave vanuit gemeenten, wat gepaard kan gaan met hoger financieel risico voor gemeenten
·   Arbeidsontwikkelingen, waaronder een krappe arbeidsmarkt, vergrijzing en vitaliteit.  
·   Ziekteverzuim en werkdruk
·   Grotere druk op zorg- en veiligheidsketen (weerbaarheid) en afnemende budgetten (vanuit het Rijk bezuiniging op SPUK en BDUR-gelden en besparingen gemeente)
·   Maatschappelijke ontwikkelingen en geopolitieke dreigingen

In het kader van de besparingsopdracht vanuit gemeenten werkt VGGM nu uit op welke wijze daar invulling aan kan worden gegeven. Voor 2025 en 2026 zit de besparing van 2% (zoals verzocht door gemeenten) in financieel technische oplossingen:
-   Begroten van hogere rentebaten
-   Begroten van lagere kapitaallasten
-   Begroten van hogere opbrengst verkoop afgestoten materieel
-   Temporiseren versterkingsprogramma Samen Beter Bedrijfsvoeren

De beheersing van bovenstaande risico's is vooral gericht op het actief verbinden van de gemeentelijke belangen. Het regionaal controllersoverleg en de Financiële Commissie die regelmatig bijeen komen vervullen hierin een belangrijke adviesrol, ook ten aanzien van de P&C-producten van de VGGM. Daarnaast wordt er actief samengewerkt bij bestuurlijke opdrachten. Per programma is door de VGGM een doelenboom opgesteld waarbij tevens de belangrijkste risicofactoren en migranten zijn genoemd.  
Aan de hand van de zogenaamde 'kans x effect'-methode wordt jaarlijks door VGGM een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke risico’s en een kwantificering daarvan. Bij benadering wordt er een indicatie gegeven van het voor de organisatie benodigde weerstandsvermogen. Dit weerstandsvermogen wordt gevormd door de totale impact van de gekwantificeerde risico’s te relateren aan de weerstandscapaciteit (zijnde het beschikbare eigen vermogen).

Daarnaast ontvangen de deelnemende gemeenten gedurende het jaar tussenrapportages van VGGM waarin wordt stilgestaan bij de actuele ontwikkelingen en de verwachtingen met betrekking tot de risico's worden beschreven.  

De burgemeester is lid van het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur van VGGM. Ook heeft de burgemeester zitting in de Bestuurscommissie Veiligheid en de wethouder publieke gezondheid in de Bestuurscommissie Gezondheid.

Vanwege het delegeren van taken van het AB naar de Bestuurscommissies, komt het AB nog slechts tweemaal per jaar samen. De BC Veiligheid & Gezondheid komen beiden vijf keer per jaar samen. Dat geldt ook voor het Dagelijks Bestuur.

Onderwerp van gesprek is onder andere de P&C-cyclus. Begrotingen en jaarrekeningen worden daar vastgesteld. Ook inhoudelijke ontwikkelingen/ risico's worden daar gedeeld.

Ondersteunende ambtenaren adviseren de burgemeester en wethouder als het gaat om de inhoud van de agenda. Deze ondersteunende ambtenaren zijn ook aangesloten op het controllersoverleg zoals eerder genoemd.  

De raad krijgt de mogelijkheid om een zienswijze uit te brengen ten aanzien van de begroting en de jaarrekening van VGGM. Eventuele financiële risico’s worden opgenomen in gemeentelijke risicoprofiel.

In de afgelopen jaren is gebleken dat deze beheersstrategie volstaat.

ENDVBEND

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 11:22:26 met de export van 09/17/2025 11:04:00