BVO De Connectie | ||||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Programma | S00 Bestuur, dienstverlening en financiën | |||
Doel verbonden partij | De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering. | |||
Deelnemers in samenwerking | Gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden | |||
Bestuurlijk belang | Wethouder Maurits van de Geijn is lid van het bestuur. | |||
Financieel belang | Het Arnhems aandeel in De Connectie bedraagt 72%. | |||
Eigen vermogen | Per 01-01-2025 € | 508.000 | ||
Per 31-12-2025 € | ||||
Vreemd vermogen | Per 01-01-2025 € | 25.553.000 | ||
Per 31-12-2025 € | ||||
Financieel resultaat | Begroot voor 2026 € | |||
Bijdrage Arnhem | Begroot voor 2026 € | 39.985.000 | ||
Ontwikkelingen | In oktober 2024 spraken de eigenaren van De Connectie – de gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden – de intentie uit om de huidige bedrijfsvoeringsorganisatie om te vormen naar een hostingsmodel met één gastheergemeente (Arnhem) en twee gastgemeenten (Renkum en Rheden). Het gaat in beide gevallen om een gemeenschappelijke regeling op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen | |||
Risico profiel | Middel | |||
Beheersstrategie | Met het voorgenomen besluit om met ingang van 1 januari 2026 De Connectie onder te brengen bij de gemeente Arnhem verschuift daarmee ook het (risico)eigenaarschap naar Arnhem. Vooruitlopend op de omvorming heeft De Connectie nog wel een begroting opgesteld. De risico's die door De Connectie in de begroting zijn beschreven, zijn in omvang gestegen. Dit wordt veroorzaakt door de toegenomen externe dreiging op het gebied van informatieveiligheid en privacy, mogelijke kostenstijgingen van aflopende contracten en het risico dat in het proces rondom de voorgenomen omvorming de continuïteit van de dienstverlening onder druk komt te staan. Bij het opstellen van de Begroting 2026 van de gemeente Arnhem wordt beoordeeld of in het weerstandsvermogen voldoende rekening is gehouden met deze risico's. |
ENDVBEND
Economic Board regio Arnhem-Nijmegen | ||||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Nijmegen | |||
Rechtsvorm | Stichting | |||
Programma | S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie | |||
Doel verbonden partij | Het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheden op de groeisectoren health, energy en food en de cross-overs daartussen, om daarmee de economische slagkracht van de regio Arnhem-Nijmegen verder te ontwikkelen en regionale groeikansen te benutten met alle voor dat doel dienstige middelen. | |||
Deelnemers in samenwerking | The Economic Board wordt gevormd door achttien leden vanuit de kennisinstellingen, het bedrijfsleven en de overheden. | |||
Bestuurlijk belang | Burgemeester Ahmed Marcouch (voorzitter tot september 2025) en de wethouder Economische Zaken hebben zitting in de board. | |||
Financieel belang | De gemeente Arnhem heeft geen rechtstreekse financiële relatie met The Economic Board. Van onze bijdrage aan de regio wordt 1 euro per inwoner via een subsidie door de Groene Metropoolregio doorgegeven aan The Economic Board. | |||
Eigen vermogen | Per 01-01-2025 € | 40.615 | ||
Per 31-12-2025 € | ||||
Vreemd vermogen | Per 01-01-2025 € | 175.139 | ||
Per 31-12-2025 € | ||||
Financieel resultaat | Begroot voor 2026 € | |||
Bijdrage Arnhem | Begroot voor 2026 € | 181.153 | ||
Ontwikkelingen | The Economic Board (TEB) richt zich op de samenwerking tussen overheden, kennisinstellingen en bedrijfsleven (triple helix) op het gebied van economische ontwikkeling, innovatie en werkgelegenheid in de regio Arnhem-Nijmegen. Gezamenlijk werkt TEB met haar partners aan het versterken van verbindingen in Lifeport Regio Arnhem Nijmegen – met nadruk op samenwerking binnen de triple helix – en verbeteren van de brede welvaart. Ook initieert en faciliteert TEB projecten en programma’s en trekt daar financiering voor aan. Onder meer door gericht te lobbyen in Den Haag en Brussel. Binnen Lifeport Regio Arnhem Nijmegen richt TEB zich op drie krachtige topsectoren: Energy, Health en High Tech. Daarnaast zet TEB in op de versterkende thema’s: Slimme Duurzaamheid, Artificial Intelligence, Human Capital (Arbeidsmarkt) en Food – als verbindende cross-over tussen de sectoren. TEB brengt samenhang aan tussen deze thema’s, stimuleert innovaties en zet de regio nationaal en internationaal op de kaart. Dit vanuit de propositie dat de regio Arnhem-Nijmegen juist met innovaties op deze thema’s een bijdrage kan leveren aan de grote maatschappelijke opgaven; energietransitie, arbeidsmarkt, gezondheidszorg en klimaat. Door te verbinden, aan te jagen en zichtbaar te maken, versterken ze de economische en maatschappelijke impact van de regio. TEB vertegenwoordigt een brede en diverse achterban, verspreid over 17 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen – een gebied met 800.000 inwoners en een actief, innovatief en betrokken mkb. Samen met de Groene Metropoolregio (GMR), provincie Gelderland, ondernemers en kennisinstellingen in de regio werkt The Economic Board daarnaast aan een betere aansluiting van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, middels het Human Capital Akkoord. De uitvoering van het Human Capital Akkoord valt onder de regie van TEB.The Economic Board voert samen met de GMR en de provincie Gelderland de Regio Deal ‘Gezonde groene groei’, die in 2023 met het Rijk werd afgesloten, uit. De Regio Deal richt zich op programma’s voor gezond leven, toekomstbestendig wonen, sterke bedrijvigheid, werkende arbeidsmarkt, grenzeloos samenwerken en wijk- en dorpsgerichte aanpak. De Regio Deal sluit inhoudelijk aan bij de agenda’s van TEB, GMR en de gebiedsagenda van de provincie Gelderland. In 2025 is door The Economic Board een nieuw strategisch plan 2026-2023 vastgesteld op basis waarvan meerjarenafspraken met de triple helixpartners worden gemaakt. | |||
Risico profiel | Middel | |||
Beheersstrategie | Niet van toepassing. |
ENDVBEND
Euregio Rijn-Waal | ||||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Kleve (D) | |||
Rechtsvorm | Openbaar lichaam naar Duits recht | |||
Programma | S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie | |||
Doel verbonden partij | De Euregio Rijn-Waal (ERW) is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij ca 55 gemeenten en regionale overheden en Kamer van Koophandels uit de grensregio zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking. De ERW zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De ERW verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland. De Euregio is geen verbonden partij in de zin van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De Euregio is een openbaar lichaam gebaseerd op het Verdrag van Anholt. In overeenstemming met artikel 3 lid 3 van dit verdrag is voor de Euregio het Duitse recht van toepassing. Dit betekent dat voor de Euregio niet dezelfde plichten gelden ten aanzien van bijvoorbeeld de verzending van de begroting aan deelnemende gemeenten. In de statuten van de Euregio is vastgelegd dat de begroting een maand voor het begin van het nieuwe begrotingsjaar een begroting wordt opgeleverd. | |||
Deelnemers in samenwerking | 55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel | |||
Bestuurlijk belang | In de Euregioraad zitten namens de gemeente Arnhem wethouder Maurits van de Geijn en de raadsleden Alwin van Engelenburg, Joris Brandts en Yildirim Usta. | |||
Financieel belang | Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie. | |||
Eigen vermogen | Per 01-01-2025 € | 1.734.760 | ||
Per 31-12-2025 € | ||||
Vreemd vermogen | Per 01-01-2025 € | 2.799.801 | ||
Per 31-12-2025 € | ||||
Financieel resultaat | Begroot voor 2026 € | |||
Bijdrage Arnhem | Begroot voor 2026 € | 29.000 | ||
Ontwikkelingen | De Euregio geeft uitvoering aan de door de Euregioraad vastgestelde Strategische Agenda 2025+. Daarin zijn vier grensuitdagingen geformuleerd: economie en klimaat, arbeidsmarkt en opleiding, leefbaarheid alsmede Euregionale identiteit. Medio 2022 is het Europees Interreg-programma VI 2021-2027 van start gegaan. Daarvoor verzorgt de Euregio het regionale programmamanagement. Binnen de Groene Metropoolregio worden initiatieven voor Euregionale samenwerking onderzocht, o.a. in het kader van de Regio Deal Groene Groei. Arnhem neemt binnen de Euregio samen met Düsseldorf, Duisburg, Moers, Ede, Apeldoorn en Nijmegen deel aan het zogenaamde 100.000plus-netwerk. | |||
Risico profiel | Laag | |||
Beheersstrategie |
ENDVBEND
GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | ||||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Elst | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Programma | S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S02 Bereikbaarheid; S03 Economie; S10 Klimaat en energie; S12 Wonen en leefomgeving | |||
Doel verbonden partij | De ambitie van de Groene Metropoolregio is gericht op de welvaart van de inwoners in de regio. De Groene Metropoolregio werkt aan maatschappelijke opgaven op het gebied van werken, wonen, duurzaamheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. De regio staat voor kwalitatieve groei en dus voor balans tussen groei en leefbaarheid. De ambitie is om de omvangrijke groeiopgave (huisvesting, werk en bereikbaarheid) te faciliteren en de groene leefomgeving en ontspannen leefkwaliteit in de regio te behouden en te versterken. De regio wil zich sterker profileren naar het rijk en Europa als groene, circulaire metropoolregio. De regionale agenda is hierop gericht. | |||
Deelnemers in samenwerking | Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar. | |||
Bestuurlijk belang | Burgemeester Ahmed Marcouch is lid van het Algemeen Bestuur van de Groene Metropoolregio met wethouder Nermina Kundić als zijn plaatsvervanger. Wethouder Nermina Kundić is voorzitter van het bestuurlijk team Verbonden regio. Maurits van de Geijn en Cathelijne Bouwkamp nemen deel aan de bestuurlijke teams voor respectievelijk de opgaven Productieve regio, Ontspannen regio en Groene Groeiregio. | |||
Financieel belang | De gemeente Arnhem draagt naar rato van inwonertal bij aan de uitvoering van de gemeenschappelijke regeling. Dit betreft de basiskosten. Daar komen jaarlijks de middelen bij voor de uitvoering van de regionale agenda. Het bedrag van € 1.461.076 dat is opgenomen als begrote bijdrage voor Arnhem is opgebouwd uit € 479.125 voor kosten regiobureau en € 981.951 voor kosten uitvoering regionale agenda. | |||
Eigen vermogen | Per 01-01-2025 € | 100.000 | ||
Per 31-12-2025 € | 100.000 | |||
Vreemd vermogen | Per 01-01-2025 € | 4.939.880 | ||
Per 31-12-2025 € | 8.027.000 | |||
Financieel resultaat | Begroot voor 2026 € | |||
Bijdrage Arnhem | Begroot voor 2026 € | 1.461.076 | ||
Ontwikkelingen | In de Groene Metropoolregio staan de gemeenten gezamenlijk voor de uitdaging om de groei van wonen, werken en mobiliteit zo te realiseren dat deze in goede balans met levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit zijn. Dat wordt groene groei genoemd. Om dit te bereiken werken de gemeenten aan vijf opgaven: Om verschillende redenen is regionale samenwerking bij deze opgaven van belang. De opgaven overstijgen de gemeentegrenzen en vragen om slim omgaan met de schaarse ruimte. Door samen op te trekken kunnen efficiency- en kostenvoordelen behaald worden. Een regionale aanpak geeft ook meer slagkracht richting diverse ministeries, de provincie en Europa. | |||
Risico profiel | Middel | |||
Beheersstrategie |
ENDVBEND
NV Bank Nederlandse Gemeenten | ||||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag | |||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |||
Programma | S00 Bestuur, dienstverlening en financiën | |||
Doel verbonden partij | De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten. | |||
Deelnemers in samenwerking | De gemeente heeft minder dan 1% van de aandelen. De andere aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies en gemeenten. | |||
Bestuurlijk belang | De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering. | |||
Financieel belang | De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG | |||
Eigen vermogen | Per 01-01-2025 € | 4.777.000.000 | ||
Per 31-12-2025 € | ||||
Vreemd vermogen | Per 01-01-2025 € | 123.164.000 | ||
Per 31-12-2025 € | ||||
Financieel resultaat | Begroot voor 2026 € | |||
Bijdrage Arnhem | Begroot voor 2026 € | |||
Ontwikkelingen | Niet van toepassing. | |||
Risico profiel | Laag | |||
Beheersstrategie | Niet van toepassing. |
ENDVBEND