Sportbedrijf Arnhem | ||||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | |||
Programma | S09 Gezondheid en sport | |||
Doel verbonden partij | Het Sportbedrijf voert het sportbeleid uit. Arnhem stimuleert en faciliteert bewegen en sporten en Arnhem, voor een beter welzijn van de stad. | |||
Deelnemers in samenwerking | Gemeente Arnhem | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van de BV Sportbedrijf Arnhem. Als aandeelhouder is de gemeente Arnhem lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Het mandaat om als aandeelhouder op te treden is door het college neergelegd bij de concerndirecteur. | |||
Financieel belang | De gemeente Arnhem heeft het volledige eigendom. | |||
Eigen vermogen | Per 01-01-2025 € | 2.280.000 | ||
Per 31-12-2025 € | ||||
Vreemd vermogen | Per 01-01-2025 € | 14.699.000 | ||
Per 31-12-2025 € | ||||
Financieel resultaat | Begroot voor 2026 € | |||
Bijdrage Arnhem | Begroot voor 2026 € | 20.372.000 | ||
Ontwikkelingen | Het Sportbedrijf gaat in 2026 intensiever samenwerken met Sport in Rheden door middel van een samenwerkingsovereenkomst. Zij gaan onder andere personeel, benutting van accommodaties, beheer en activiteiten met elkaar delen en afstemmen. Het doel hierbij is dat er wederzijds verhoogd maatschappelijk en financiëel rendement ontstaat. Verder verkent het Sportbedrijf verder hoe zij haar rol in de regio uit kan breiden. | |||
Risico profiel | Middel | |||
Beheersstrategie | Sturing Het verbeteren van inhoudelijk en financieel inzicht is een continu proces waarover Sportbedrijf en gemeente afstemmen met betrekking tot gewenste inzichten. Over de kwaliteit en met name over de (on)mogelijkheden van rapportage over effectiviteit en efficiëntie van interventies in de stad wordt met elkaar gesproken, alsmede wensen voor de toekomst op wijkniveau. Er is steeds meer inzicht in kosten per locatie en per ‘product’. Sportbedrijf en gemeente doorlopen gezamenlijk stappen om dit af te zetten tegen maatschappelijke meerwaarde. Hierdoor komt er steeds meer kennis beschikbaar over in hoeverre uitgaven zich verhouden tot gemeentelijke doelstellingen. Op basis daarvan kunnen beleidskeuzes gemaakt worden. Financieel Samenwerking We verwachten deze ontwikkeling met het MT van het Sportbedrijf in 2026 voort te kunnen zetten. |
ENDVBEND
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden | ||||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Programma | S01 Veiligheid; S07 Zorg; S09 Gezondheid en sport | |||
Doel verbonden partij | In deze regeling participeren (inclusief Arnhem) 15 gemeenten. Het betreft hier een wettelijk aangewezen organisatie met taken op het terrein van de brandweer (hulpverlening), volksgezondheid en rampenbestrijding. Veiligheid en gezondheid zijn in de regio de kerntaken. | |||
Deelnemers in samenwerking | 15 gemeenten (inclusief Arnhem) participeren in de gemeenschappelijke regeling. | |||
Bestuurlijk belang | Burgemeester Ahmed Marcouch is voorzitter en lid van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur. Daarnaast vindt er besluitvorming in de bestuurscommissies plaats. Burgemeester Ahmed Marcouch maakt deel uit van het (dagelijks) bestuur. | |||
Financieel belang | De gemeente Arnhem draagt bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. Over de wijze waarop de bijdrage over de deelnemende gemeenten is verdeeld zijn per onderdeel specifieke afspraken gemaakt en vastgelegd. | |||
Eigen vermogen | Per 01-01-2025 € | 6.527.000 | ||
Per 31-12-2025 € | 9.354.000 | |||
Vreemd vermogen | Per 01-01-2025 € | 36.423.000 | ||
Per 31-12-2025 € | 56.930.000 | |||
Financieel resultaat | Begroot voor 2026 € | |||
Bijdrage Arnhem | Begroot voor 2026 € | 24.302.998 | ||
Ontwikkelingen | ||||
Risico profiel | Middel | |||
Beheersstrategie | De veiligheids- en gezondheidsregio Gelderland Midden is een wettelijk aangewezen regeling waarin wordt samengewerkt met 15 verschillende gemeenten. De taken zijn onder verdeeld in een vijftal programma's (crisisbeheersing, brandweerzorg, GGD, ambulancezorg en bedrijfsvoering). VGGM wijst in haar (ontwerp)begroting 2026 op de volgende risico's: In het kader van de besparingsopdracht vanuit gemeenten werkt VGGM nu uit op welke wijze daar invulling aan kan worden gegeven. Voor 2025 en 2026 zit de besparing van 2% (zoals verzocht door gemeenten) in financieel technische oplossingen: De beheersing van bovenstaande risico's is vooral gericht op het actief verbinden van de gemeentelijke belangen. Het regionaal controllersoverleg en de Financiële Commissie die regelmatig bijeen komen vervullen hierin een belangrijke adviesrol, ook ten aanzien van de P&C-producten van de VGGM. Daarnaast wordt er actief samengewerkt bij bestuurlijke opdrachten. Per programma is door de VGGM een doelenboom opgesteld waarbij tevens de belangrijkste risicofactoren en migranten zijn genoemd. Daarnaast ontvangen de deelnemende gemeenten gedurende het jaar tussenrapportages van VGGM waarin wordt stilgestaan bij de actuele ontwikkelingen en de verwachtingen met betrekking tot de risico's worden beschreven. De burgemeester is lid van het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur van VGGM. Ook heeft de burgemeester zitting in de Bestuurscommissie Veiligheid en de wethouder publieke gezondheid in de Bestuurscommissie Gezondheid. Vanwege het delegeren van taken van het AB naar de Bestuurscommissies, komt het AB nog slechts tweemaal per jaar samen. De BC Veiligheid & Gezondheid komen beiden vijf keer per jaar samen. Dat geldt ook voor het Dagelijks Bestuur. Onderwerp van gesprek is onder andere de P&C-cyclus. Begrotingen en jaarrekeningen worden daar vastgesteld. Ook inhoudelijke ontwikkelingen/ risico's worden daar gedeeld. Ondersteunende ambtenaren adviseren de burgemeester en wethouder als het gaat om de inhoud van de agenda. Deze ondersteunende ambtenaren zijn ook aangesloten op het controllersoverleg zoals eerder genoemd. De raad krijgt de mogelijkheid om een zienswijze uit te brengen ten aanzien van de begroting en de jaarrekening van VGGM. Eventuele financiële risico’s worden opgenomen in gemeentelijke risicoprofiel. In de afgelopen jaren is gebleken dat deze beheersstrategie volstaat. |
ENDVBEND