Paragrafen

Risicomanagement en weerstandsvermogen

Hieronder worden de 10 belangrijkste gemeentebrede risico’s (met hoogste invloed%) toegelicht. Deze risico’s bepalen voor 55% de totaal benodigde weerstandscapaciteit van de € 30,1 miljoen.

Risicogebeurtenis

Kans%

Geld (Max)

Invloed (%)

Gewijzigd t.o.v. Jaarrekening 2024

S07 Zorg

Jeugd / Jeugdzorg, Zorg

Zorg - Volumestijging Wmo en jeugdzorg

50%

€ 7.500.000

8,5%

Ongewijzigd

In de kostenprognose Jeugdzorg die is afgegeven voor de Perspectiefnota 2026 wordt uitgegaan van weinig tot geen groei in aantal clienten of aantallen van zorg. Recent heeft een redelijke volumestijging plaatsgevonden, en nu is het beeld zichtbaar dat de volumestijging laag is. Het risico bestaat dat de volumestijging in de komende jaren hoger zal zijn dan verwacht.
Binnen de Wmo stijgt door toenemende vergrijzing in potentie de vraag naar zorg. Hierdoor ontstaan capaciteitsproblemen en bestaat het risico op financiële tekorten. Dit speelt bij zorgvormen als woningaanpassingen en hulpmiddelen, huishoudelijke hulp, vervoer en groepsbegeleiding. De gevolgen van vergrijzing zijn nu al merkbaar. Op dit moment worden de financiële effecten van vergrijzing nog gedempt door personeelstekorten in de uitvoering. Ook hier zit een risico op kostenstijging in: het kan zijn dat de gemeente hierdoor aanvullende maatregelen moet nemen die kosten met zich meebrengen. Ook bestaat los van de vergrijzingsproblematiek het risico dat het volume van zorg toeneemt.

S00 Bestuur, dienstverlening en financiën

Automatisering

Datalekken en hacks

70%

€ 5.000.000

7,9%

Gewijzigd+

Het risico op phishingmails, ransomware, gehackt worden en datalekken bij het verstrekken van gegevens. Naast financiële schade is er kans op imago schade. Op basis van ervaringen en bijbehorende impact bij andere organisaties is het opgenomen risicobedrag verhoogd.

S06 Participatie en armoedebestrijding

Werk en Inkomen

Inkomensregelingen (BUIG); maximaal eigen risico

70%

€ 4.800.000

7,6%

Gewijzigd-

Op BUIG geldt, middels de vangnetregeling, een eigen risico. Dit eigen risico is recentelijk bijgesteld van 10% naar 7,5% (gekoppeld aan de hoogte van het budget). Het maximaal eigen risico bedraagt op basis van het voorlopige BUIG budget 2025 € 9,2 mln. Op basis van de begrotingssystematiek BUIG van Arnhem wordt voorgesteld in de exploitatie rekening te houden met een tekort van € 4,4 mln. Het verschil tussen het maximale eigen risico en het tekort in de begroting a € 4,8 mln. is opgenomen.

S00 Bestuur, dienstverlening en financiën

Bedrijfsvoering

De Connectie

50%

€ 4.250.000

6,0%

Gewijzigd-

De begroting van de BVO De Connectie kent een aantal onzekerheden dat een risico vormt:
-Grote projecten zoals de investeringen in de ICT infrastructuur, informatieveiligheid en privacy leiden mogelijk tot meerkosten (maximaal financieel gevolg € 300.000);
-Frictie: risico op frictiekosten als gevolg van: boventalligheid; wegvallen dienstverlening aan De Connectie; afbouw formatie door harmonisering. (maximaal financieel gevolg € 350.000);
-In de begroting van de Connectie worden een aantal significante risico’s beschreven. Omdat de Connectie niet over eigen weerstandscapaciteit beschikt, worden deze risico’s meegenomen in het weerstandsvermogen van de gemeente (€ 3,2 mln).);
-Het risico bestaat dat als de kwaliteit van de uitvoering daalt, dit onvoldoende tijdig wordt gesignaleerd met mogelijke financiële consequenties (meerkosten als gevolg van maat- en meerwerk) tot gevolg.
-Het risico doet zich voor dat bij de voorgenomen omvorming naar een centrumgemeente de continuïteit van de dienstverlening niet worden gegarandeerd en dat er extra inzet noodzakelijk is.

S07 Zorg

Jeugd / Jeugdzorg, Zorg

Tariefstijgingen in de Zorg (Wmo en jeugdzorg)

50%

€ 5.000.000

5,6%

Ongewijzigd

Gemeenten zijn op basis van landelijke regelgeving verplicht reële tarieven voor Wmo- en jeugdzorgvoorzieningen te hanteren. Op het moment vinden er in het zorgveld diverse CAO-verhogingen van personeelssalarissen plaats met een doorwerking naar tarieven. Tevens vindt op dit moment een tarievenonderzoek plaats voor de nieuwe aanbesteding beschermd wonen. Daarnaast moeten we 'concurreren' met zorgaanbod dat wordt geleverd uit andere wetten en vergoedingen die daarin worden gehanteerd (o.a. Wet Langdurige Zorg), en is er sprake van personeelstekorten waardoor salarissen in de zorg extra kunnen stijgen. Deze ontwikkelingen en factoren kunnen ertoe leiden dat we de zorgtarieven moeten verhogen, hoger dan waar in de begroting rekening mee is gehouden (o.a. via de jaarlijkse indexering).

S07 Zorg

Jeugd / Jeugdzorg, Zorg

Bezuinigingsmaatregelen Jeugdzorg en Zorg worden niet of onvolledig gerealiseerd

50%

€ 4.500.000

5,1%

Ongewijzigd

In de Perspectiefnota 2025 is een aantal bezuinigingsmaatregelen opgenomen. De mate van realiseerbaarheid van deze maatregelen staat niet vast. Het risico bestaat dat de ingeboekte besparingen niet of deels worden gerealiseerd.

S08 Welzijn en inclusie

Asielzaken

Opvang vluchtelingen Oekraïne

30%

€ 6.500.000

4,4%

Ongewijzigd

De oorlog in Oekraïne heeft geleid tot een grote vluchtelingenstroom, ook in Nederland. In Arnhem worden ongeveer 750 Oekraïense vluchtelingen opgevangen door de gemeente op cruiseschepen, in noodopvang in een voormalige school en tijdelijke woonunits. Uitbreiding hiervan moet in Q3-2025 plaatsvinden. Daarnaast bieden particulieren nog opvang aan ca. 200 mensen in Arnhem. Het rijk stelt tijdelijk een normbedrag beschikbaar ter dekking van de dagelijkse kosten die de gemeente maakt i.v.m. de opvang. Dit bedrag is in 2025 € 44 per opvangplek per dag. Het risico dat de kosten hoger uitvallen dan het normbedrag wordt gedekt vanuit het rijk, dat in voorgaande jaren ook heeft plaatsgevonden. Er bestaat wel een risico dat de dekking vanuit het rijk stopt, waarna er nog wel aan verplichtingen gedaan moet worden de daaropvolgende periode.
De meer indirecte gevolgen van de oorlog of het beëindigen van de oorlog, zoals macro-economisch effect en lange termijneffecten van de vluchtelingenstroom binnen Europa zijn niet nader gekwantificeerd.

S02 Bereikbaarheid

Mobiliteit ontwikkeling

Aflopen OV-concessie RijnWaal

50%

€ 1.500.000

3,4%

Ongewijzigd

- Jaarlijks ontvangt de gemeente Arnhem een vergoeding voor de trolley-gerelateerde kosten binnen de huidige OV-concessie. In november 2024 is de nieuwe aanbesteding gestart van de OV-concessie.De huidige (nood)concessie loopt tot juni 2026. De jaarlijkse vergoeding van ongeveer € 1,5 miljoen van de provincie is tijdens de noodconcessies gecontinueerd. Voor de nieuwe concessieperiode vanaf juni 2026 zullen nieuwe afspraken gemaakt worden met de provincie in het najaar van 2025.
- Bij herziening van de (financiële) afspraken blijven mogelijk onvoldoende middelen over om de beheertaken goed uit te kunnen blijven voeren. Daarnaast worden kansen om met het trolleynetwerk bij te dragen aan het (deels) oplossen van de netcongestieproblematiek moeilijk te verzilveren."

S10 Klimaat en energie

Duurzaamheid en Subsidies

CDOKE Middelen

50%

€ 2.800.000

3,2%

Nieuw

In de begroting is structureel een bedrag van € 2,8 miljoen verwerkt aan rijksmiddelen CDOKE (capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid), bedoeld ter dekking van capaciteit voor de energietransitie. In juli 2025 heeft de minister bevestigd dat deze middelen tot en met 2030 beschikbaar zijn. Of de middelen na 2030 nog (volledig) worden toegekend is onzeker omdat hiervoor op dit moment nog geen middelen zijn gereserveerd op de Rijksbegroting.

S00 Bestuur, dienstverlening en financiën

Financiën

Overheveling/korting Spuk’s

30%

€ 4.500.000

3,1%

Ongewijzigd

In het hoofdlijnenakkoord van het kabinet is het voornemen opgenomen om vrijwel alle specifieke uitkeringen (Spuk’s) over te hevelen naar het gemeentefonds, met daaraan gekoppeld een besparing van 10%. In de miljoenennota 2025 is dat afgezwakt naar een nog onbekend aantal. Voor iedere Spuk afzonderlijk zal worden bekeken of deze wel of niet kan verdwijnen. De VNG is hierbij betrokken en heeft aangegeven dat een korting van 10% in veel gevallen niet acceptabel is. Inmiddels is van meerdere Spuk’s bekend dat ze niet zullen worden overgeheveld dan wel niet gekort. Er resteert echter nog steeds een risico dat we minder middelen van het Rijk ontvangen dan nu het geval is.
Op basis van de nu bekende uitzonderingen komen voor Arnhem ongeveer € 90 miljoen aan Spuk’s nog in aanmerking voor overheveling. Een korting van 10% zou € 9 miljoen betekenen. Gezien het lopende proces schatten we in dat er nog meer Spuk’s niet gekort gaan worden, daarom hanteren we als maximum financieel risico een bedrag van € 4,5 miljoen.

Deze pagina is gebouwd op 09/17/2025 11:22:26 met de export van 09/17/2025 11:04:00